Vogels filmen heeft door het gebruiken van de Sony A7 iii voor mij een nieuwe dimensie gekregen. Jarenlang filmde ik met een compact camera, de Sony Cybershot DSC-HX400V, en met héél veel plezier. De enorme zoom zorgde ervoor dat ik de vogels heel dichtbij kon krijgen. Toch begon het na het zien van opnamen met een full frame camera te kriebelen. Eind vorig jaar stapte ik over op de Sony A7 iii, een full frame systeemcamera waarmee ik ook in 4K kan filmen. In dit artikel leg ik je uit waarom ik die Sony A7 iii jaren eerder had moeten aanschaffen.
Mijn ervaringen met vogels filmen met de Sony A7 iii
Jarenlang stond ik zij aan zij met natuurfotografen die met hun spiegelreflexcamera’s stonden ‘te schieten’. Soms keek iemand meewarig naar mijn Sony Cybershot DSC-HX400V, maar ondertussen haalde ik vrolijk de vogels op afstand dichtbij. Voor filmen is zo’n compact camera ideaal. Maar er zijn echter ook beperkingen. Zo film ik met de Sony Cybershot DSC-HX400V niet in 4K. En kan ik er geen externe microfoon op aansluiten. Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste verbeterpunten. Natuurlijk is een grotere sensor ook gewenst, maar daarvoor heb je de Sony Cybershot DSC-RX10 IV die overigens wel in 4K kan filmen en waar je ook een externe microfoon op kunt aansluiten. Hij is alleen meer dan vier keer zo duur en blijft qua zoom uiteindelijk een stuk achter bij de Sony A7 iii. Deze geavanceerde compact camera wordt overigens wel door velen aangeraden.
Filmen in combinatie met de Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary Sony E-mount
Nu sta ik dus vogels te filmen met de Sony A7 iii in combinatie met de Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary Sony E-mount. Ik koos voor deze lens omdat ik de stap naar de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS nog net iets te gortig vond. Dit waren de belangrijkste redenen voor mij om te kiezen voor de Sigma-lens:
- De Sigma-lens is stukken lichter dan de Sony-lens. Aangezien ik vaak door de natuur wandel, wilde ik minder gewicht meedragen.
- De Sigma is de helft goedkoper.
Eerlijk is eerlijk: nu ik met zo veel plezier met de Sony A7 iii film, vraag ik me soms af of ik toch niet te zuinig ben geweest. De Sony-lens gaat immers 200 millimeter verder dan de Sigma-lens en dat blijkt toch een behoorlijk verschil te maken. Want dat zit zo:
De Sony A7 iii kent namelijk een crop-functie van 1,5. Stel je dit zo in, dan film je opeens met 600 millimeter (400 millimeter x 1,5). En dan is er nog een tweede functie, namelijk de Clear Image Zoom. Dit is een geavanceerde vorm van digitale zoom die het aantal millimeters tijdens het filmen ook nog eens met 1,5 vergroot. De 600 millimeter wordt dan opeens 900 millimeter! De Clear Image Zoom is zo geavanceerd, dat ik geen achteruitgang van het beeld kan constateren zolang je filmt in 4K. Ga je in Full HD filmen, dan zie je wel achteruitgang. Om tijdens het filmen snel en eenvoudig te kunnen croppen en/of met Clear Image Zoom te filmen heb ik twee knoppen geprogrammeerd. Dat levert me ontzettend veel gemak op. Je kunt deze functies ook gebruiken met fotograferen, dan vergroot de Clear Image Zoom zelfs twee maal en fotografeer je opeens met 1.200 millimeter.
Wil je toch in Full HD filmen, kies dan nooit voor de Clear Image Zoom. De cropfunctie werkt dan wel goed. Zelf kies ik alleen nog voor Full HD wanneer ik mijn opnamen sterk vertraagd wil afspelen.
Nu snap je wellicht ook waarom ik toch nog altijd wel eens met een schuin oog kijk naar de Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS. Reken maar uit: 600 x 1,5 x 1,5 = 1.350 millimeter. Dat is natuurlijk een waanzinnig bereik!
Stabiliteit
Mocht je menen dat je het beeld in de maximale zoommodus niet stabiel kunt houden, dan heb je het mis. Film ik vanuit de auto of vogelkijkhut dan leg ik mijn camera altijd op een rijstzak. Het beeld is dan zo stabiel als een rotsblok. Mijn statief biedt iets minder stabiliteit, maar dat ligt niet aan de camera of de lens, dat is het iets te lichte statief waarmee ik nog rond loop. Liefst film ik ook tijdens het wandelen vanaf de rijstzak. Dan is het perspectief ook nog eens een stuk beter, namelijk heel laag.
Foto’s uit video’s knippen
Met mijn Sony Cybershot DSC-HX400V piekerde ik er niet over om vogels te fotograferen. Tegen het geweld van de spiegelreflexen kon ik natuurlijk niet op. Maar sinds ik de Sony A7 iii gebruik, betrap ik me erop dat ik regelmatig even een fotootje maak tussen het filmen door. Of, en dat werkt voor internet ook uitstekend: ik knip een afbeelding uit een stilstaand filmbeeld. Zolang je filmt in 4K kun je echt héél goede afbeeldingen eruit knippen die voor internet uitstekend bruikbaar zijn. Je kunt zo ook mooie openingsbeelden voor je video’s maken.
Andere ervaringen met de Sony A7 iii
Tot nu toe ben ik werkelijk héél tevreden over mijn Sony A7 iii. Soms hoor je dat het menu van Sony ingewikkeld zou zijn. Wanneer je de knoppen niet programmeert, dan klopt dat. Gelukkig vind je op Youtube talloze instructiefilmpjes met de optimale instellingen van de Sony A7 iii.
Het plezier met filmen is dus aanzienlijk toegenomen. Dat komt mede door de volgende functionaliteiten van de Sony A7 iii:
- Wat een geweldige details!
- Het kunnen aansluiten van een externe microfoon.
- De batterij die opvallend lang mee gaat. Soms kan ik een hele dag filmen op één batterij.
- Ik kan ook met de A7 iii vrij intuïtief instellen en kiezen voor diafragma, belichting etc. Heel technisch ben ik niet, en daar zag ik nog het meest tegenop. Perfect is het echter nog niet, wat te wijten is aan mijn technische vaardigheden.
- De systeemcamera voelt lekker stevig aan. Mijn compact camera voelt in vergelijking hiermee aan als een licht stukje plastic.
- Scherpstelling werkt heel goed. Soms lukt het de camera zelfs om ‘door takken heen’ scherp te stellen. Dat had ik met mijn compact camera echt niet hoeven te proberen. Moet wel zeggen dat de scherpstelling bij fotograferen nog beter werkt dan bij filmen.
Vogels filmen heeft door het gebruiken van de Sony A7 iii voor mij dus een nieuwe dimensie gekregen. 4K levert ook op Youtube een vele malen beter beeld op dan Full HD. Je snapt: ik wil niet anders meer.
De beste verrekijker van dit moment
De Vortex Diamandback HD 10x42 is vernieuwd. Wat mij bij het testen opviel was het stoere uiterlijk, de heerlijke handligging en het heldere beeld. De vormgeving vind ik uitgekiend. Ik ben heel enthousiast over deze verrekijker en dus is dit voor mij hét instapmodel voor beginnende vogelaars en 'gewone' natuurliefhebbers. | |
Door Roots Magazine verkozen tot beste verrekijker in deze prijsklasse. | |
Nikon is voor mij een merk waar ik niet direct aan denk als ik aan verrekijkers denk. Maar test ik een Nikon verrekijker dan valt me altijd op hoe contrastrijk en helder de beelden zijn. En dat geldt ook voor het vernieuwde model Nikon Prostaff P7 8x42. | |
GPO is één van de meest populaire merken van dit moment. De makers hebben hun sporen verdiend in de wereld van de verrekijkers. In het middensegment is dit een heel gunstig geprijsde verrekijker die en rustig en haarscherp beeld levert. | |
Nikon is voor mij een merk waar ik niet direct aan denk als ik aan verrekijkers denk. Maar test ik een Nikon verrekijker dan valt me altijd op hoe contrastrijk en helder de beelden zijn. Door het relatief lage gewicht biedt deze verrekijker ook nog eens een hoog gebruikscomfort. | |
De verrekijkers van Zeiss staan garant voor kwaliteit. In het middensegment tot € 600 is dit één van de topkijkers. Deze verrekijker levert een hoog gebruikscomfort. | |
GPO is één van de meest populaire merken van dit moment. De makers hebben hun sporen verdiend in de wereld van de verrekijkers. De GPO Passion HD 10x42 is in deze prijsklasse het meest betaalbare model. Het beeld is natuurgetrouw, contrastrijk en superhelder. Een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding in deze prijsklasse. | |
De verrekijkers van Leica staan heel hoog aangeschreven onder vogelaars. De modellen zijn robuust en stoer. Deze verrekijker is voorzien van hoogwaardige technologie en biedt een haarscherp beeld. | |
Scherp en helder beeld van rand tot rand. Dit is een echte topkijker van het gerenommeerde Amerikaanse merk Vortex. Deze kijker heet een extreem breed beeld en ligt heerlijk in de hand. | |
Dé nieuwe reeks topkijkers van Swarovski. Levert nóg meer kijkgemak, helderheid, lichtheid, contrast en stabiliteit op. En met een gezichtsveld van 159 meter is dit model onovertroffen. De ab-so-lu-te topkijker van dit moment! | |
Na de NL Pure hét topmodel van Swarovski. Nog altijd een revolutionair model dat garant staat voor levenslang fabuleuze kijkervaringen. En nu ook nog eens behoorlijk in prijs verlaagd! | |
Hét topmodel van Zeiss dat niet alleen een fantastisch beeld oplevert, maar ook nog eens heerlijk in de hand ligt, weet ik uit ervaring. En het gezichtsveld van 148 meter is ook absoluut top. Een geweldige verrekijker! |