Hij stond al lang hoog op mijn verlanglijstje: een middellange macrolens voor mijn Sony A7 III. Een bezoek aan de winkel van CameraNu gaf de doorslag. Een van de verkopers die mij hielp gaf aan dat de Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens precies iets voor mij zou zijn met mijn belangstelling voor insecten. En hij overtuigde me van de toegevoegde waarde ten opzichte van de Sony FE 50mm f/2.8 Macro lens die ik al in mijn cameratas heb zitten. Tijdens mijn zomervakantie in de Pyreneeën en bij Bilbao testte ik mijn nieuwe lens uitgebreid. In dit artikel deel ik mijn ervaringen.
Duurzame producten voor de vogels in je tuin Het hele jaar rond de vogels in je tuin welkom heten. En zeker in de herfst en de winter! Met verantwoorde producten zoals vogelvoer en nestkasten om in te schuilen. Op Vivara.nl vind je een uitgebreid aanbod aan betrouwbare natuurproducten voor in de tuin. |
Review: Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS objectief
Eerst even wat kenmerken:
- Geschikt voor Sony E-mount full frame
- 1:1 vergroting ideaal voor macrofotografie
- Interne scherpstelling met snelle en stille Direct Drive Super Sonic Wave Motor
- Snel wisselen tussen automatische en handmatige scherpstelling
- Scherpstelvergrendeling en scherpstelbegrenzing schakelaar
- Optische beeldstabilisatie
- Minimale scherpstelafstand van 28cm
- Stabilisatie kun je aan en uit zetten
- Wat betreft de scherpstelafstand kun je kiezen uit Full, oneindig tot 0,5 meter en 0,5 tot 0,2 meter. Door de juiste instelling te kiezen stelt de lens razendsnel scherp.
- De knop om de instellingen te ‘bevriezen’ gebruik ik nooit.
Waarom koos ik voor deze lens?
Voor Sony E-mount camera’s zijn diverse macro-lenzen beschikbaar. Ik gaf hierboven al aan dat ik de Sony FE 50mm f/2.8 Macro lens al heb. Deze lens gebruik ik echter zelden, omdat de minimale scherpstelafstand van 16 centimeter wel heel erg dichtbij de insecten is. Het risico van verstoring is heel groot. Daarnaast vind ik de close-ups eerlijk gezegd wat tegenvallen. De verkoper van CameraNu wist me uit te leggen hoe dat komt. De Sony FE 50mm f/2.8 Macro lens heeft de kenmerken van een groothoeklens en kom je te dichtbij dan vervormt het beeld. Dat herkende ik. Ik gebruik deze lens dan ook veel meer voor portretfotografie en om mezelf te filmen. Daar is deze lens uitermate voor geschikt.
Wat de Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens (vrijwel) uniek maakt ten opzichte van vergelijkbare lenzen van Sigma, Laowa en Irix is de autofocus. Met de macrolenzen van de andere aanbieders kun je uitsluitend handmatig focussen (uitgezonderd de Sigma die wel autofocus kent) en dat vind ik voor insecten niet handig. Ik wil dan snel en nauwkeurig kunnen scherpstellen en autofocus helpt daarbij enorm.
Waarbij ik wel wil aantekenen dat autofocus bij filmen ook een nadeel heeft: de lens blijft voortdurend scherp stellen en je ziet het beeld dan wat heen en weer gaan. In de praktijk filmde ik altijd even met autofocus om na een tijdje het beeld echt ‘stil te zetten’ door ook nog even handmatig te focussen. Voor fotografie is de autofocus echter weldadig.
Ik koos de Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens ook voor de magnifieke scherpte-diepte. Dat verzekerde de verkoper me al in de winkel en die belofte maakte de lens helemaal waar.
Komt bij dat de kwaliteit van het glaswerk heel hoog is. De ligt tegen de kwaliteit van Sony G-Master lenzen aan. Ook die belofte maakt deze lens helemaal waar.
Waar ik aan moest wennen
Toen ik voor het eerst ging filmen met de Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens zocht ik tevergeefs naar de knop voor de autofocus. Een blik in de handleiding verhielp mijn probleem. De ring om handmatig scherp te stellen, kun je namelijk naar voren en naar achteren klikken. Schuif je de ring naar voren, dan staat hij daarmee in de autofocus modus. Schuif je hem naar achteren, dan staat hij in de manuele focus modus. Heb je dat eenmaal door, dan werkt dit perfect. Wel is het zo dat het beeld vervaagd wanneer je na autofocus overstapt op handmatige focus. Je moet het beeld dan opnieuw scherpstellen. Hier moest ik eerlijk gezegd wel even aan wennen.
Aandachtspunten voor het filmen met deze lens
Een belangrijk aandachtspunt voor het filmen met deze lens is de stabilisatie. Het valt me op dat vanuit de hand filmen nog niet eens een heel erg schokkerig resultaat oplevert. De interne stabilisatie werkt dus goed. Maar helemaal stil houden, lukt natuurlijk niet. Ik film dus het liefst vanaf statief of, soms veel effectiever, met een rijstzak. Zo filmde ik libellen die op een steen zaten liefst vanaf mijn rijstzak ik die op ca. 20 centimeter van de steen legde. Waren de libellen eenmaal aan mij en de lens gewend, dan kon ik de camera moeiteloos handmatig scherp stellen en de insecten roerloos filmen.
Een ander aandachtspunt betreft de scherpte-diepte. Ik ben gewend om een zo groot mogelijke scherpte-diepte te kiezen. Maar met macro filmen werkt dat een stuk minder. Je krijgt immers maar een klein stukje van de kop of het lijf van het insect scherp. En dus filmde ik meestal met F11 of F13, met een hoge sluitertijd (1/50 of 1/100) en, als dat nodig was, met een hogere ISO (ISO 400 tot ISO 800). Met filmen zijn dit soort waarden overdag meestal prima haalbaar. Wil je echter fotograferen, dan is een flitser een onmisbaar hulpmiddel. Ik zie op YouTube de meeste fotografen die insecten willen vast leggen met een flitser werken.
Tijdens het gebruiken van de lens, groeiden ook mijn eisen. Met name op het gebied van de close-ups. Ik wil dolgraag de details van de facetogen van insecten in beeld brengen. Met fotografie blijkt dat eenvoudiger te zijn dan met filmen. Je kunt foto’s immers veel makkelijker croppen dan filmbeelden. Om toch zo ver mogelijk in te zoomen kies ik waar mogelijk voor de volgende instellingen: 4K / APS-C / Clear Image Zoom 1,5 x. De 4K resulteert in optimale beeldkwaliteit die ik in theorie nog iets zou kunnen croppen naar Full HD. Met APS-C wordt 90 millimeter 135 millimeter. En met Clear Image Zoom wordt 135 millimeter maar liefst 202,5 millimeter. De kwaliteit van de filmbeelden lijdt hier niet onder. Voor fotografie raad ik dit echter ten zeerste af, omdat je foto’s heel snel korrelig worden. Met fotografie kun je beter tijdens het editten van je foto’s croppen.
Heb ik de details van de facetogen al goed kunnen filmen? Helaas, dat niet. Ik vermoed dat een volgende stap zal zijn het invoegen van de Sony E-Mount 1.4x Teleconverter. Daarmee worden de 202,5 millimeters plots maar liefst 283,5 millimeter! Als ik daarmee de facetogen niet kan filmen, dan weet ik het ook niet meer.
Een laatste aandachtspunt: deze lens is niet waterdicht. Gaat het regenen, dan berg ik de lens meteen op. Hij zal wel tegen een spatje regen kunnen, maar ik waag het er niet op.
De lens weegt iets meer dan 600 gram. Hoewel ik lenzen heb met een veel groter gewicht, is het geen lichte lens. En, dat moet gezegd worden, de Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens is geen goedkope lens.
Mijn overall conclusie
De Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS lens is een verrukkelijke lens. Ik ben ontzettend blij dat ik deze lens heb aangeschaft. Het filmen met deze lens heeft mijn vakantie in de Pyreneeën en het filmen van vlinders en libellen een heel nieuwe dimensie gegeven. Filmen met deze kwaliteitslens is echt genieten!
Duurzame producten voor de vogels in je tuin Het hele jaar rond de vogels in je tuin welkom heten. En zeker in de herfst en de winter! Met verantwoorde producten zoals vogelvoer en nestkasten om in te schuilen. Op Vivara.nl vind je een uitgebreid aanbod aan betrouwbare natuurproducten voor in de tuin. |