zet de berm in bloei voor de bij ivn westerveld

Recensie: Zet de berm in bloei voor de bij, IVN Westerveld

Over het belang van de bij is al veel geschreven. Deze insecten zijn van héél héél groot belang voor de natuur en voor de landbouw. Het zijn ook heel fascinerende insecten vanwege hun manier van leven. De mensen van IVN Westerveld waren de monotone bermen beu. Daar is nauwelijks een bij in te bekennen. Ze schreven daarom een praktisch boek, bedoeld voor wie zijn of haar leefomgeving wil verbeteren voor de bij (en natuurlijk dan ook voor veel andere insecten): Zet de berm in bloei voor de bij!

Bijen en planten zijn afhankelijk van elkaar. Dat is ondertussen wel bekend. Planten hebben bijen nodig voor de voortplanting. En bijen hebben bloeiende planten nodig voor hun voedsel. En aan bloeiende planten ontbreekt het in veel bermen, weilanden, tuinen en bebouwde kommen. Tijd voor een ommekeer, en hoe kan dat beter dan met een praktische gids waarmee iedereen meteen aan de slag kan?

IVN Westerveld bedacht heel veel activiteiten waarmee burgers aan de slag kunnen. In het derde hoofdstuk van Zet de berm in bloei voor de bij! worden je tal van praktische ideeën aangereikt.

Zoals daar zijn: het plaatsen van bermbakken die je voor bloeiende planten kunt zetten. Ook wie een ‘stenen’ tuin heeft kan zo’n bermbak plaatsen. Maar wil je burgers overtuigen van de noodzaak van het uitvoeren van die ideeën dat zul je ze moeten voorlichten. Workshops organiseren dus. Een puik idee voor lokale natuurverenigingen en werkgroepen.

Natuurlijk komt het befaamde bijenhotel voorbij. Je kunt ze zelf in elkaar klussen. Een heel leuk idee vind ik het ‘bombarderen’ van stad of dorp met zaadbommen. Eerst met zijn allen zaadknikkers kneden die je vervolgens op geschikte plaatsen dropt. Je vindt in Zet de berm in bloei voor de bij! kant-en-klare recepten voor de zaadknikkers.

Wil je echt tot grote daden komen, dan is samenwerking met een gemeente van groot belang. Zeker als natuurvereniging kun je dan vaak in korte tijd veel realiseren. De meeste lokale bestuurders zien immers ook het belang in van een groene omgeving, daar kun je bij aanhaken. Een groene omgeving is niet alleen voor flora en fauna goed. Het heeft ook een aantoonbaar effect op de gezondheid van de inwoners. En daarom in Zet de berm in bloei voor de bij! ook goede ideeën voor burgerparticipatie. Zo kun je bijvoorbeeld natuurinclusief bermbeheer realiseren. En dat levert in ene keer heel wat meer op dan hier en daar een bermbak in de tuin. Hoewel ik het belang van bermbakken natuurlijk niet wil bagatelliseren.

Een goed initiatief, het boek Zet de berm in bloei voor de bij! Iedereen die zich afvraagt wat hij of zij in de eigen woonomgeving kan doen voor de bij en andere insecten, die zal met dit boekje enorm geholpen zijn. Hetzelfde geldt voor wie actief is in natuurvereniging of natuurwerkgroep. Ik zeg: aanschaffen dit inspirerende boek en de ideeën in de praktijk brengen.

Zet de berm in bloei voor de bij! / IVN Westerveld / KNNV Uitgeverij / als paperback

De mooiste bijenboeken: