Recensie: Wildplukken: eetbare planten, Peter Kouwenhoven en Barbara Peters

wildplukken eetbare plantenGezond en lekker eten, wie wil dat nou niet? Nog beter: in de natuur gezond en lekker voedsel verzamelen en thuis bereiden. Niets leukers dan oogsten in de vrije natuur. En neem je (klein)kinderen mee, dan hebben die ook een heerlijk uitje. Stap op de fiets en vul je tas met eetbare planten en een enkele paddenstoel. Peter Kouwenhoven en Barbara Peters schreven een gezellig en creatief boek dat je een schat aan ideeën aanreikt: Wildplukken: eetbare planten.

Weinig mensen realiseren zich dat het verzamelen van eten in de natuur in onze genen zit. Onze voorouders waren meesterlijke verzamelaars. Je hoeft trouwens niet heel ver terug in de geschiedenis. In zijn boek Landarbeiders beschrijft Kees Slager hoe in de eerste helft van de twintigste eeuw arme landarbeiders soms genoodzaakt waren erop uit te trekken om voedsel te zoeken. Zo erg zal het met de meeste lezers van dit artikel gelukkig niet zijn.

Peter Kouwenhoven, jarenlang hoofd van een gemeentelijke groenafdeling en Barbara Peters, een gedreven wildplukker, beschrijven in Wildplukken: eetbare planten meer dan 50 planten die je kunt oogsten in onze natuur. Maar voordat ze toekomen aan die beschrijvingen, delen ze eerst allerlei andere leuke, gezellige en creatieve ideeën met je. Én noodzakelijke informatie, want wildplukken doe je bijvoorbeeld niet overal. Wegbermen en industrieterreinen laat je natuurlijk links liggen. En gebieden waar hondenbezitters hun viervoeters uitlaten ook.

Allerlei onderwerpen passeren in de eerste hoofdstukken de revue. Hoe je goed voorbereid op pad gaat (‘een plaid om op te zitten’), hoe je wildplukken voor je (klein)kinderen tot een feest kunt maken (‘luister eens naar het geluid van een specht’) tot toepasselijke muziekstukken die je tijdens het wildplukken kunt beluisteren.

Tja, wie gaat wildplukken, komt onvermijdelijk een keer in aanraking met een dier dat zich in het gebied ophoudt. Een mug, bij of teek bijvoorbeeld. Vooral geen drama van maken, wel je zelf erop voorbereiden en achteraf een controle verrichten. Wat mij als dierenliefhebber trouwens erg aanspreekt is dat de auteurs zich niet beperken tot de wilde planten die geoogst worden, maar ook oog hebben voor de interessante dieren die zich tussen de planten schuilhouden. Dagvlinders bijvoorbeeld, hommels en lieveheersbeestjes. Voor jezelf al leuk, maar voor kinderen helemaal! En heb je een goede oogst kunnen binnenhalen, dan geven de auteurs je tal van tips hoe je de oogst kunt conserveren.

En dan volgt de beschrijving van meer dan 50 planten die je kunt oogsten. De eerste de beste is meteen al zeer verrassend: de berk. Geen plant, maar een boom, maar daar gaat het me niet om. Nee, de auteurs geven eerst twee ontzettend leuke tips voor als je met kinderen berkenbladeren gaat oogsten. Maak eens een berkenbezem of een placemat met berkenbladeren! Dat je thee kunt trekken van berkenbladeren of jonge blaadjes zelfs in de sla kunt verwerken, dat was voor mij een openbaring. Spreekt vanzelf dat in de beschrijvingen de daad meteen bij het woord wordt gevoegd: vanaf de beschrijving van de berk tot het einde van Wildplukken: eetbare planten krijg je bij elke plant complete recepten en bereidingswijzen. Planten die op veel manieren kunt bereiden krijgen twee pagina’s toebedeeld, brandnetel en vogelmuur bijvoorbeeld. Andere soorten, waaronder de smeerwortel, krijgen één pagina, maar in dit geval wel met een interessant recept voor smeerwortelsoufflé.

Het deel met de beschrijvingen valt overigens uiteen in twee delen: wildplukken in de natuur en in je eigen tuin. Pluk je liever in je eigen tuin, dan biedt Wildplukken: eetbare planten je dus ook tal van tips voor planten die je in je eigen tuin kunt kweken. Ook weer compleet met recepten en andere ideetjes. Tussen de 50 planten prijkt één paddenstoel: de geschubde inktzwam. Pluk ze niet allemaal weg, maar laat er een paar staan zodat die hun sporen kunnen verspreiden!

Achterin het boek is een oogstkalender opgenomen evenals een receptenregister en register van Nederlandse namen. Het receptenregister beslaat twee volle pagina’s, dat zegt genoeg: je krijgt met dit boek voor jaren kookplezier. En alsof dat alles nog niet genoeg is krijg je met het boek ook nog de Wildplukkaart erbij. In één oogopslag alle planten, oogsttijd en toepassing bij elkaar. Naast inspirerend is het dus ook bijzonder praktisch, dit fraaie boek voor wildplukkers.

Want fraai is het! Wildplukken: eetbare planten staat vol kleurenfoto’s en tekeningen en oogt daarmee gezellig en aantrekkelijk. De foto’s zijn prachtig, mijn favoriet is die van de mol met een regenworm in zijn bek op pagina 75. Het bijziende zoogdiertje oogt nogal in zijn nopjes met de vangst van dit hapje vleeswaren in dit boek dat verder gevuld is met slechts loof en bloemen.

Wildplukken: eetbare planten is een heerlijk boek voor wie graag planten oogst in natuur of tuin. Laten voorjaar en zomer maar komen!

Wildplukken: eetbare planten / Peter Kouwenhoven en Barbara Peters / KNNV Uitgeverij / Paperback

Wildplukkaart / Peter Kouwenhoven en Barbara Peters / KNNV Uitgeverij / Uitvouwkaart