Recensie: Vogelgeluk, Gerrit Jan Zwier

Deze vakantie had ik een flinke stapel natuurboeken in de koffer gestopt. Een ervan had een voor mij aansprekende titel: Vogelgeluk, een verhalenbundel geschreven door Gerrit Jan Zwier. Pas toen ik een paar verhalen gelezen had, ontdekte ik dat de auteur voor een originele insteek had gekozen. In zijn persoonlijke belevenissen ging hij namelijk ook te rade in andere vogelliteratuur. Dat leverde niet alleen een fraaie bundel met vogelverhalen op, maar ook een uitgebreide verzameling van vogelboeken!

Niet eerder las ik een boek van Gerrit Jan Zwier, maar hij blijkt de schrijver van een uitgebreid oeuvre aan reisboeken te zijn. Noorwegen, Zweden, Ierland, Schotland en zelfs het verre Paaseiland waren al eerder onderwerpen van zijn reisboeken. In Vogelgeluk reist hij van hot naar her achter de vogels aan en ondertussen geeft hij blijk van zijn belezenheid. Want hij weet op wonderbaarlijke wijze in elk verhaal wel een schrijfsel uit verleden of heden te verweven.

In het eerste verhaal gaat hij samen met de boswachter mee het Lauwersmeergebied in. De boswachter trekt zijn verhaal over een zwerm notenkrakers op subtiele wijze in twijfel. Even later zien ze wel een andere zeldzame soort: twee sneeuwganzen verblijven achter Ezumakeeg in een flinke groep kolganzen. Boerenganzen, denkt onze schrijver eerst en dan dwalen zijn gedachten af naar het boek De wonderbaarlijke reis van Nils Holgersson. Een boek dat ik nooit gelezen heb, maar de spannende tekenfilmserie heb ik helemaal uitgekeken toen ik nog in mijn jonge jaren verkeerde. Al in dit eerste verhaal kom ik de naam van Jac. P. Thijsse tegen, een naam die een groot aantal andere verhalen in deze bundel zal opsieren.

Een paar verhalen verder gaat Zwier op pad met een andere boswachter, met Aaldrik Pot, op zoek naar een ratel in de nacht, het geluid van de nachtzwaluw die ze nog horen ook! Dat het goed gaat met de nachtzwaluw heeft hij waarschijnlijk te danken aan de opwarming van het klimaat die een toename van grote insecten tot gevolg heeft. Is er dan toch één voordeeltje te koppelen aan de opwarming van ons klimaat?

recensie vogelgeluk gerrit jan zwier

Even later mijmert Zwier over een dagtochtje naar Rottumeroog. In zijn eentje op zo’n piepklein Waddeneiland te leven leek zijn droombestemming, maar zijn vrouw dacht en denkt daar anders over. En hoewel hij schrijft dat het maar goed is dat hij een advertentie voor twee vogelwachters op Rottumeroog had gemist, heb ik de indruk dat hij het stiekem toch jammer vindt. Maar, zo geeft hij ruiterlijk toe: zou hij hebben gesolliciteerd, dan zou die sollicitatie vast tot niets hebben geleid. De baan ging naar Barwolt Ebbinge en zijn vrouw. En daar is het bruggetje naar het boek Rottumerplaat waarin Ebbinge ‘op een nuchtere, maar doorleefde wijze verslag uitbrengt van de inhoud zijn zijn ‘droombaan’.

Zwier beleeft zijn vogelavonturen echter niet alleen in eigen land. Schotland, IJsland, Lapland, de Lofoten, Madeira, Vuurland, Noord-Amerika en zo nog een aantal verafgelegen streken op deze wereld vormen het decor voor zijn verhalen. Op Madeira ontdekt hij dat een glaasje madeira beslist niet hoeft te smaken naar het grondsop dat zijn vrouw in één of andere Nederlandse buurtsuper kocht. Zijn reisgenoot, beslist geen vogelkenner, herkent vol trots een Europese kanarie, maar of deze zangvogel oorspronkelijk alleen op de Canarische Eilanden voorkwam zoals zijn vriend beweert, wordt niet helemaal duidelijk.

Vogelgeluk bevat 48 vogelverhalen (als ik goed geteld heb) die stuk voor stuk aantonen dat vogels kijken je intens gelukkig kan maken. Soms ook iets minder gelukkig, maar dan blijkt achteraf meestal wel dat vogels kijken een inspirerende bezigheid is. En dat je in de verhalen ook een leger aan andere schrijvende vogelaars ontmoet, maakt deze bundel des te interessanter. Na het lezen van dit boek raak je nooit meer uitgekeken, en niet meer uitgelezen ook! Tot slot: wat een prachtige cover met die twee grielen!

Vogelgeluk / Gerrit Jan Zwier / KNNV Uitgeverij / als paperback

Mijn tips voor natuurbeleving en vogels kijken

Met deze tips beleef je de natuur nog intenser en komen de vogels letterlijk dichterbij: