recensie uit je kruin

Recensie: Uit je kruin!, Jeanette Boogmans

Jeanette Boogmans schrijft boeken over natuurbeleving met kinderen. Haar eerste boek heet Rupsen horen poepen. Het is een praktische gids om met kinderen de natuur te beleven. Haar tweede boek verscheen onlangs en heeft als titel Uit je kruin! In dit boek laat ze je zien hoe je met kinderen plezier aan bomen kunt beleven! Lekker met kinderen bos of park in en eens flink boompje klimmen en andere leuke activiteiten.

Zie ik de jeugd om me heen, dan zie ik de kinderen vaak met mobieltjes in de handen. Wanneer zag ik voor het laatst een kind in een boom? Nou, dat is lang geleden. Het is ook lang geleden dat ik zelf in een boom klom. Maar eerlijk is eerlijk: in mijn jeugdjaren had niemand een mobieltje. Ik hing nestkastjes op of bouwde een boomhut bij ons in het park. Veel boomplezier dus. En dat wil Jeanette Boogmans in haar boek Uit je kruin! nu juist stimuleren.

Dit praktische boekje biedt voor elke week een leuke boomactiviteit. Je gaat op zoek naar bijzonder gevormde bomen. Een andere dag ga je op zoek naar takken om er een hut mee te bouwen. Je gaat op zoek naar eikels en hazelnoten. Of bouwt een nest dat lijkt op een vogelnest. Grappig is ook de opdracht om met een blinddoek om door het bos te schuifelen. Lukt je dat? Er is nu en dan ook aandacht voor met aandacht genieten van het bos. Op een zekere dag ga je het bos in om de geuren van bomen en struiken diep te inhaleren.

De opdrachten zijn afgestemd op drie leeftijdsgroepen: 4-6 jaar, 6-10 jaar en 16+. Af en toe zing je een lied of voer je een dansje uit rond een boom. Organiseer je activiteiten met kinderen, als natuurgids, leerkracht, begeleider van dagopvang en BSO, ouder en grootouder, dan krijg je met Uit je kruin! een leuke verzameling activiteiten die niet moeilijk uitvoerbaar zijn, maar wel heel leuk. Het boekje is fraai vormgegeven met veel kleurenfoto’s. De activiteiten worden kort en bondig en met groot enthousiasme beschreven. Alle zintuigen worden geprikkeld, van voelen, ruiken, proeven, zien tot horen. Het enige wat je verder nog nodig hebt is een groep kinderen en natuur. Nou, dat moet lukken toch?

Uit je kruin! / Jeanette Boogmans / Schrijverspunt / paperback