Recensie: Na twee dagen regen volgt maandag, Axel Bojanowski

Er doen zich tal van merkwaardige verschijnselen voor op aarde. Zware rotsblokken die zich op mysterieuze wijze verplaatsen. Enorme ijsblokken die uit de lucht komen vallen. Aardlagen die over enorme oppervlakten in de fik staan. Axel Bojanowski, wetenschapsjournalist, schreef er over in Na twee dagen regen volgt maandag, een heel toegankelijk en interessant boek over een aantal van deze mysteriën.

Hoewel de natuur onze zevendaagse weekkalender niet volgt, lijkt het er vaak wel op. De weekenden zijn aantoonbaar regenachtiger dan doordeweekse dagen. Hoe kan dat toch? Heeft menselijke activiteit ermee te maken? Of berust het op toeval? En tussen Groenland en Noorwegen zouden enorme watervallen moeten zijn. Watervallen van duizenden meters diep. Ze zorgen ervoor dat de golfstroom op gang blijft. Maar niemand heeft die watervallen ooit gezien. Ook al zo’n raadsel. En dan moeten we het ook nog hebben over zeealgen die wolken maken. En die wolken reguleren de temperatuur op aarde. Hoewel het effect beperkt is, spelen de zwetende algen wel degelijk een rol in de klimaatdiscussie. En hoe zwaar is Duitsland eigenlijk? Valt een stad of land in gewicht uit te drukken?

Het populair-wetenschappelijk boek Na twee dagen regen volgt maandag heb ik met veel plezier geleden. De 32 artikelen over een aantal mysterieuze zaken worden heel toegankelijk en op prettige wijze beschreven. Het blijft natuurlijk een wat willekeurige selectie. Want er zijn vast nog tal van andere mysteriën op aarde te noemen die om opheldering vragen.

Na twee dagen volgt maandag is nieuw alleen nog te verkrijgen als e-book. Dat zal voor veel lezers inmiddels geen probleem meer zijn. Ben je op zoek naar een onderhoudend boek voor in de trein of vliegtuig, dan snel dit boek downloaden.

Na twee dagen regen volgt maandag / Axel Bojanowski / Uitgeverij Marmer / e-book

De beste vogelgidsen van dit moment: