Recensie: The Reed Warblers, Bernd Leisler en Karl Schulze-Hagen

The Reed WarblersMisschien overkomt het ook jou wel eens: je loopt pardoes tegen een verbluffend mooi boek op. Of beter: een verbluffend mooi boek dient zich aan jou op. En je vraagt je af: waarom heb ik dit boek nou niet eerder ontdekt? Dat was bij mij het geval toen ik het boek The Reed Warblers van Bernd Leisler en Karl Schulze-Hagen ontdekte. Wat een schitterende uitgave over een heel bijzondere vogelfamilie: die van de rietzangers. Je houdt er ook nog eens je Engels mee op peil, want het is een internationale uitgave, in het Engels geschreven dus.

Koop dit boek

Rietzangers, daarvan hebben we er in Nederland wel een aantal: rietzanger, sprinkhaanrietzanger, bosrietzanger, kleine karekiet, grote karekiet, snor, cetti’s zanger in toenemende mate en soms een enkele graszanger. Ik heb mijn ANWB Vogelgids er maar eens op nageslagen en die vermeld nog verrassend veel meer rietzangers. Diksnavelrietzanger, baskarekiet en zo nog een aantal wonderlijke soorten die mij eerlijk gezegd nog niet bekend waren. Ik ben kennelijk nog niet ver genoeg van huis geweest. Wereldwijd zijn er 53 rietzangers bekend. En die zijn het onderwerp in het boek The Reed Warblers van onderzoekers Bernd Leisler en Karl Schulze-Hagen. Hun boek heeft het zelfs geschopt tot Best Bird Book 2012 en daar kan ik me gezien de opmaak en de gedetailleerde informatie wel iets bij voorstellen. Mooi ook dat dit boek juist door een Nederlandse uitgever op de markt is gebracht: KNNV Uitgeverij te Driebergen-Zeist. In samenwerking trouwens met Max Planck Institute for Ornithology, een instituut dat internationaal wetenschappelijk onderzoek doet naar het gedrag van vogels.

Nu wij sinds een aantal jaar in Alblasserdam wonen, ontkom ik niet aan het kijken naar rietzangers. Dit jaar zag ik in het riet bij Kinderdijk voor het eerst van mijn leven de snor! Kleine karekiet, rietzanger en bosrietzanger zijn hier behoorlijk talrijk. Alleen de grote karekiet mis ik nog op de denkbeeldige lijst die ik bijhoud. Ook deze soort schijnt in het rietveld bij Kinderdijk voor te komen, dus wie weet… De sprinkhaanrietzanger heb ik helaas vaak gehoord en nooit gezien. En hetzelfde geldt eigenlijk voor de cetti’s zanger. Wat een vervelende beesten zijn dit voor een kerel die tegenwoordig niet liever doet dan vogels belagen met een videocamera.

Gelukkig hebben we dan nu dit boek. Het is een standaardwerk of naslagwerk over alle rietzangers ter wereld. Het staat boordevol verbluffend mooie foto’s, tekeningen en kaartjes. Thema’s als gedrag, voortplanting, nesten, zang en leefgebied worden uitgebreid beschreven. Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan dat typische rietzangers ‘probleem’: de koekoek. Dat vond ik een heel fascinerend hoofdstuk. Bekijk zeker ook de foto’s, die zijn ook en juist in dit hoofdstuk, om het woord voor het laatst in deze bespreking te noemen: verbluffend. Tja, het is een wetenschappelijk boek en dus ontkom je soms niet aan wat ingewikkelder begrippen als migratie, populatiedynamica of convergente evolutie. En dat ook nog eens in het Engels. Dat is voor lezers in Nederland het enige nadeel: de taal. Het boek The Reed Warblers bevat aardig wat biologische termen die de meesten normaal gesproken niet vaak bezigen, zelfs niet in het Nederlands… Dat betekent soms even doorbijten of – in mijn geval – een stukje overslaan.

Los van dat Engels, dit boek is van grote klasse. Niet alleen voor wetenschappers, maar ook voor alle vogelaars die elk voorjaar weer uitzien naar de eerste rietzangers. Je raakt er zomaar niet in uitgelezen. Wil je echt alles weten over rietzangers, dan dient het boek The Reed Warblers zich nu ook aan jou op.

The Reed Warblers / Bernd Leisler en Karl Schulze-Hagen / KNNV Uitgeverij / Hardcover / Engelstalig

Koop dit boek

Vogelgidsen Noord Amerika