Recensie: Speuren & vinden, Auke Visser

Wat een mooie natuurboeken verschijnen er toch. Ik zit vandaag op de boekenbeurs en ontdek een ontzettend leuk speurboek: Speuren & vinden van Auke Visser. Een boek voor avontuurlijke kinderen die willen weten wat ze op hun ontdekkingstochten door de natuur zoal tegenkomen.

Boordevol zoekkaartjes staat het boek Speuren & vinden. En ik verzeker je: dat is ontzettend praktisch wanneer je op zoek gaat naar de juiste soort paddenstoel, knoppen, bladeren, dagvlinder, bloem, boom, vogel, kever of andere soort. In totaal bevat Speuren & vinden 35 zoekkaarten. Helemaal toegespitst op Nederland. Een ideale gids dus om de natuur te ontdekken.

Er staan ook bijzonder nuttige kaartjes in voor volwassenen. Een zoekkaart voor orchideeën bijvoorbeeld. Van poppenorchis naar vleeskleurige orchis. Heel fraai en duidelijk. Ook zijn zoekkaartjes op biotoop gemaakt. Heide, duin en zelfs akkers bijvoorbeeld. Tussendoor krijg je een toelichting over dieren en planten. Een kort hoofdstukje over gewervelden bijvoorbeeld. Wat dat zijn en welke dieren daaronder vallen. Dit alles heel toegankelijk geformuleerd.

Speuren & vinden is ontwikkeld door IVN natuureducatie. En dat betekent dat de gids heel goed in elkaar zit. Er is over nagedacht en dat spat van het boekje af. Je kunt het voor persoonlijk gebruik aanschaffen, maar ik denk dat het ook voor basisscholen een heel aardige gids is. Trek met een klas de natuur in en speur met z’n allen naar beestjes en plantjes. Organiseer een wedstrijd wie de meeste soorten heeft gevonden. Deel de klas in groepjes in, per groepje een mobiele telefoon en laat de kinderen alle dieren fotograferen die ze tegenkomen. Om er met behulp van Speuren & vinden de juiste namen bij de zoeken. Succes verzekerd. En waarom ik dat zo stellig beweer? Omdat ik zo’n wedstrijdje ooit met mijn kinderen heb gedaan. Helaas verloor ons team, maar dat maakte de wedstrijd niet minder leuk.

Zoals ik al aangaf, met de zoekkaartjes vind je de namen van vogels, insecten, rupsen, slakken, bodemdieren, spinnen, paddenstoelen, diersporen, planten, bomen, mossen, stenen, schelpen, aanspoelsels en veel meer.

Speuren & vinden is fraai vormgegeven. Alle zoekkaarten zijn in kleur. Mooie foto’s sieren het binnenwerk op. En op de flappen van voor- en achterkant vind je aanvullende info. Weet je niet zo goed hoe en waar je moet speuren, dan lees je eerst de tips van de auteur.

Zoals je merkt, ik ben heel enthousiast over Speuren & vinden. Tot mijn verrassing zijn er inmiddels zo’n 25.000 exemplaren van verkocht. Geen wonder. Want deze gids voor kinderen is ook voor volwassenen zeer geschikt. Jong en oud de natuur in! Op ontdekkingstocht. Lekker speuren en dan de juiste namen erbij vinden. Gewoon doen. Dit boek behoort tot de beste natuurboeken voor kinderen die ik heb gelezen.

Speuren & vinden / Auke Visser / KNNV Uitgeverij / paperback

De beste verrekijkers voor kinderen: