Recensie: De pinguïnlessen, Tom Michell

de pinguinlessen tom michellIn zijn boek De pinguïnlessen vertelt Tom Michell het waargebeurde verhaal over zijn adoptie van een pinguïn. Deze bijzondere roman haalde eind vorig jaar net niet de uitzending van De Wereld Draait Door, maar panellid Veronie Snijder-Kramer besprak het wel als het zogenaamde ‘Vijfde Boek’. Bijzonder genoeg dus om te lezen! En wat dit boek voor deze weblog zo interessant maakt is dat je veel leest over de natuur in Argentinië en andere Zuid-Amerikaanse landen.

In de jaren zeventig was Tom Michell een jonge kerel. Hij was het beschaafde en voorspelbare Groot-Brittanië beu en zocht het avontuur in het ene werelddeel dat geen enkel familielid voor hem ooit had bezocht: Zuid-Amerika. Hij wordt leraar aan een kostschool in Argentinië en maakt van daaruit verre reizen over het continent. Tijdens zijn verblijf in Uruguay stuit hij tijdens een strandwandeling op een enorm abattoir van magelhaenpinguïns: duizenden met olie besmeurde pinguïns liggen dood op het strand of dobberen in dezelfde staat op de golven. Maar dan o wonder, beweegt er nog eentje op het strand en Tom Michell kan niet anders dan de gedoemde pinguïn oppakken en mee naar het luxe appartement van kennissen nemen. Het beestje boenen zonder blijvende schade aan te richten in het appartement blijkt nog een hele klus, maar als hij de pinguïn korte tijd later op het strand de vrijheid wil geven, blijkt het dier zeer aan hem gehecht. Er rest niets anders dan de pinguïn over de grens te smokkelen, Argentinië in. Bedenk bij dit alles dat deze landen in de jaren zeventig geleid werden door straffe dictatoriale regimes. Een pinguïn meesmokkelen was een riskante onderneming. Tom Michell slaagt erin de pinguïn in zijn lerarenwoning te krijgen en het dakterras wordt diens vaste stek.

Juan Salvado (‘Juan de gereddene’) wordt de held van de kostschool. Iedereen is weg van hem. Van de schoonmaaksters tot de leerkrachten, van de leerlingen tot de terreinknechten. De een koopt sprotten voor hem op de markt. Een ander gaat met hem aan de wandel. Weer een ander, de kneus van de school, zwemt met hem in het zwembad en dan blijkt die kneus opeens een waar zwemtalent en weken later zelfs de held van de school. Iedereen die met de pinguïn in aanraking komt deelt bovendien zijn gedachten met hem. Schoonmaakster Maria deelt de laatste roddels met hem, een tot over zijn oren verliefde leerling vraagt hem om raad: het meisje wel of niet vragen. Door zijn mimiek en manier van reageren overtuigt de pinguïn de arme jongen om tot actie over te gaan. De cultstatus van Juan Salvado bereikt een hoogtepunt wanneer door zijn toedoen de rugbyploeg van de kostschool een onwaarschijnlijke overwinning boekt op een rivaliserende school. Je snapt: de pinguïn geeft te pas en te onpas raad, vandaar de titel De pinguïnlessen.

Ondertussen onderneemt Tom Michell verre reizen op de motor door Argentinië. Nu eens schiet hij het binnenland in, een andere keer rijdt hij juist naar de kust om er pinguïnkolonies te zoeken. Wie weet kan hij Juan Salvado daar op een goede dag de vrijheid geven. En zo kom je in aanraking met de schoonheid van de ongerepte Argentijnse natuur. Overigens: je komt ook veel te weten over de Argentijnse samenleving in de jaren zeventig. Tom Michell schrijft als een echte Brit: onderkoeld en met humor. De pinguïnlessen is een hartverwarmend boek over een geredde pinguïn. Het is tegelijk een bij vlagen hilarisch boek.

Tom Michell beschrijft in zijn boek De pinguïnlessen een bijzondere episode in zijn leven. Een pinguïn als huisdier is even iets anders dan de gemiddelde hond of kat. Maar het kan! De pinguïnlessen is een hartverwarmend boek, de uitgever rept zelfs van ‘hét feelgoodboek van het jaar.’ Dat is een fraaie marketingkreet, maar ik kan niet ontkennen dat ik het met een glimlach heb uitgelezen.

De pinguïnlessen / Tom Michell / Uitgeverij Thomas Rap / als paperback en eboek

literatuur