over de bijen en de bloemen sarah wyndham lewis

Recensie: Over de bijen en de bloemen, Sarah Wyndham Lewis

Weer een leuk boek ontdekt voor wie in de tuin rekening wil houden met de bij: Over de bijen en de bloemen van Sarah Wyndham Lewis. Dit mooi vormgegeven boekje staat boordevol tips voor hoe je een balkon, terras, kleine tuin en enorme tuin kunt omtoveren tot een paradijs voor bijen.

En dat de auteur er verstand van lijkt te hebben, blijkt in het voorwoord. Met haar echtgenoot Dale Gibson runt ze Bermondsey Street Bees. Maar wel een terzijde: Sarah verzorgt de bijen niet, want ze is allergisch voor insectensteken… Een factor om rekening mee te houden als je bijen wilt gaan houden. Bijen ontvangen in je tuin is een stuk minder problematisch hoor. Een bij die een bloem bezoekt, zal zelden steken. Dan moet jij toch wel iets raars hebben uitgevoerd.

In haar boek Over de bijen en de bloemen geeft Sarah Wyndham Lewis talloze tips voor een bijenvriendelijke tuin. Het handige van dit boek is dat het beknopt van opzet is. Je hoeft geen ellenlange hoofdstukken door te ploegen om tot de essentie te komen. De essentie is gevangen in handige overzichten en tabellen. En waar de auteur toch iets moet verduidelijken, daar houdt ze de teksten kort.

Het hoofdstuk met de tien belangrijke dingen om te weten vormt het hart van Over de bijen en de bloemen. Het zijn tien dingen die je ook kunt zien als tien tips. Zorg bijvoorbeeld voor vierseizoenenbeplanting. Zorg ervoor dat je grote groepen van één bloemsoort aanplant. Dat bespaart de bijen veel kostbare energie. Bij het kiezen van planten, hoef je je niet te beperken tot louter inheemse soorten, lees ik. Uitheemse soorten zijn inmiddels ook breed geaccepteerd door bijen. De belangrijkste tip is wat mij betreft de oproep om vooral biologisch te tuinieren. Dat is het meest diervriendelijk. Koop dus zaden, bollen en potgrond van biologische kwekerijen.

In volgende hoofdstukken krijg je heel concrete tips voor kruiden, bloemen, planten en bomen op de schaal die bij jou past. Voor vensterbanken en kleine balkons, voor kleine en grote tuinen, voor oevers en moerassen, voor dakterrassen en groene daken en zelfs voor levende muren en de eetbare tuin. Wilde bloemen en wilde gazons passeren de revue. Per seizoen geeft de auteur aan welke planten, struiken en bomen je kunt het best kunt kiezen.

Er is zelfs een hoofdstuk gewijd aan planten waarmee je moet oppassen. Omdat de plantensoorten giftig zijn voor bijen. Of omdat de honing giftig is voor mensen. Of omdat de soorten een raar smakende honing opleveren.

Ook heel handig zijn de registers achterin Over de bijen en de bloemen. Tien van de beste bloemen, klimplanten, struiken en bomen handig in een tabel, compleet met het advies van experts en de bloeiperiode.

Ik heb in deze recensie heel veel niet genoemd hoor. Over de bijen en de bloemen staat boordevol informatie en tips. Er zijn ondertussen al zoveel boeken verschenen over insectenvriendelijk of bijenvriendelijk tuinieren, je vraagt je af wat de toegevoegde waarde van wéér een boek is. Deze uitgave voegt in mijn ogen een paar dingen toe. Het eerste is heel eenvoudig: kort, bondig per seizoen een advies dat op jouw tuin is afgestemd. Niet te veel lezen, lekker to the point. Het andere is dat het een heel fraai vormgegeven boekje is. Het oog wil ook wat. Zeker als het bestemd is als cadeau.

Over de bijen en de bloemen / Sarah Wyndham Lewis / Uitgeverij Manteau / als hardcover

Een overzicht van insectenvriendelijke planten:

Samengesteld uit authentieke bloemenrassen.

Een tuin vol prachtige vlinderbloemen gegarandeerd.

Bloeitijd: het eerste jaar vanaf juni-juli en het daarop volgende jaar vanaf het voorjaar.

Biologische teelt van de zaden gegarandeerd.

Speciaal samengesteld om bijen te helpen.

Tip: Hang er een insectenhotel bij in de buurt!

De paarse bloemen kunnen tot ver in de herfst blijven komen en zullen dan zeker gevonden worden door de vlinders zoals de dagpauwoog en de atalanta. Maar ook andere insecten zullen deze plant snel vinden als hij in bloei staat.

Wil je in de nazomer ook nog bloemen in uw tuin voor de vlinders dan mag de hemelsleutel niet ontbreken. Mooie roze schermen die in augustus/september voor de vlinders een goede voedselbron zijn.

Duifkruid staat graag in de zon. Hij kent een lange bloeiperiode en trekt veel dagvlinders en ook hommels aan.

Dit is een gemakkelijke tuinplant met heldergele bloemen. Hij groeit goed en vormt een bossig gewas, dat zelfs planten uit de directe omgeving steun kan bieden.