Recensie: Natuur dicht bij huis, Mark Ward

In Engeland is Mark Ward een bekende natuurschrijver. Een recent boek van hem, Wildlife on Your Doorstep werd vertaald als Natuur dicht bij huis. Dit laagdrempelige boek over de natuur bij ons in de buurt werd waar mogelijk herschreven naar de Nederlandse situatie. Dit vlog geschreven boekje is bedoeld om je te inspireren om van de natuur dicht bij huis te genieten en om de natuur dicht bij huis te brengen.

Wonen is voor veel mensen prettig wanneer de leefomgeving groen is en ruimte biedt aan veel dieren en planten. Mark Ward wijst je op de mogelijkheden om dieren in je omgeving te zien. Hij is hierbij niet altijd even kritisch. ‘Een groot deel van ons land bestaat uit landbouwgrond, waar veel dierenleven is.’ Zowel in Nederland als in Engeland geldt echter dat de biodiversiteit in de meeste landbouwgebieden bijzonder is verarmd. Dat kwartels graag in graanvelden broeden zal ongetwijfeld, maar toch niet in de intensief bewerkte graanvelden?

Een paar pagina’s verder heeft hij wel oog voor de houtwallen die langzaam maar zeker uit ons landschap verdwijnen. En dat je op bedrijventerreinen ook dierenleven aantreft, vooral solitaire bijen en wespen. Ik help het laatste hopen. En in stedelijk gebied moet je volgens de auteur ook opletten. De slechtvalk broedt op hoge gebouwen en zwarte roodstaarten houden van oude panden. Dat is natuurlijk wel zo, maar soms ben ik wel eens bang dat we dit soort ontwikkelingen een beetje door een te optimistische bril zien. Vooral na het lezen van het belangwekkende boek Verschenen of verdwenen bekroop me die gedachte. Dat de bijeneter in ons land broedt, zij het in lage aantallen, wordt door sommigen met luidt gejuich begroet. De Nederlandse biodiversiteit zou ermee zijn gediend. Als het gaat om het totaal aantal soorten in ons land, is dat inderdaad zo. Maar tegelijkertijd verarmt de biodiversiteit zo snel dat de situatie in ons land met een paar bijeneters niet gered is.

recensie dicht bij huis mark ward

Mark Ward wandelt verhalenderwijs door de seizoenen. Hij wijst je op vogels die je in elk seizoen kunt zien. Leuk is dat hij je ook tips geeft om moeilijk vindbare vogels te zien. Het bokje bijvoorbeeld, een goed gecamoufleerde steltloper, familie van de watersnip. Of de ‘gewone’ natuurliefhebber waarvoor dit boekje bestemd is, op zoek gaat naar het bokje, betwijfel ik. Maar als meer ervaren vogelaar kan ik het wel waarderen (al was het maar omdat het bokje één van mijn ‘schaamsoorten’ is, ik heb deze vogel nog nooit gezien).

De lente opent natuurlijk met de insecten die op de eerste de beste zonnige dag massaal ontwaken. Het citroentje is een van de eerste vlinders die je in de lente te zien krijgt. Ook is het voorjaar een goede tijd om verschillende soorten bijen en hommels te zien. Natuurlijk aandacht voor de balts van vogels en voor de paringsrituelen van amfibieën, vlinders en zoogdieren als de haas. Je verlangt meteen naar het voorjaar, als je dit hoofdstuk leest.

En zo komt elk seizoen verhalenderwijs aan de orde. Afgewisseld met fraaie foto’s en leuke tips. Ik vind Natuur dicht bij huis een boekje voor de ‘gewone’ natuurliefhebber. Lekker laagdrempelig, vlot geschreven en soms met een optimistische bril. Een prima boekje om het grote publiek te laten zien hoe divers de planten- en dierenwereld is, zelfs in een land als Nederland. En dat we zuinig moeten zijn op deze biodiversiteit. En dat het zo moeilijk niet is om de natuur ook in je leefomgeving te stimuleren en waar te nemen.

Natuur dicht bij huis / Mark Ward / Rebo Productions / als paperback

Mijn tips voor natuurbeleving en vogels kijken

Met deze tips beleef je de natuur nog intenser en komen de vogels letterlijk dichterbij: