Recensie: Kuifje 021 De juwelen van Bianca Castafiore, Hergé

Het 21e album in de stripserie De avonturen van Bianca Castafiore met de titel De juwelen van Bianca Castafiore is een van de meest hilarische albums in de reeks. Kapitein Kappock pardon Haddock is in grote vorm, professor Zonnebloem dover dan ooit en dan hebben we nog niet gesproken over de zigeuners, meneer Bollemans en het illustere duo Jansen & Janssen. Een strip zoals een strip in mijn ogen moet zijn.

Het album De juwelen van Bianca Castafiore is een hilarische strip waarin kapitein Haddock en de wereldberoemde diva Bianca Castafiore de hoofdrol opeisen. Haddock blesseert zich door een val van de trap. Een stuk marmer ligt los en reparateur Bollemans stelt de reparatie keer op keer uit. Bianca Castafiore en haar gevolg kondigen onverwacht hun komst op Molensloot aan en Haddock raakt spontaan van de leg. Zo’n ellendig bericht laat zich niet wegspoelen door één borrel.

Bianca Castafiore geeft als dank voor de gastvrijheid een papegaai een de kapitein. Dat levert de nodige scènes op. Kapitein Haddock wordt door de roddelpers gekoppeld aan de diva die bij hem te gast is. Duizend miljard bommen! En Bianca Castafiore leeft zich helemaal uit als de wereldberoemde diva. Groot is haar flauwte als haar juwelen op een kwaad moment gestolen blijken te zijn. Het duo Jansen en Janssen brengt geen uitkomst. En dan professor Zonnebloem nog. Die vindt en passant de kleurentelevisie uit en tevens een nieuwe soort roos. Uiteraard biedt het intellect waarmee Kuifje is gezegend uitkomst in de akelige episode van de juwelenroof.

Bollemans is het alter ego van monsieur Boullu die Hegré in het ware leven ook eens ellendig lang liet wachten. Uit pure ergernis introduceerde Hegré meneer Bollemans in De juwelen van Bianca Castafiore. Een geweldige greep!

Ben je fan van Kuifje en is het album De juwelen van Bianca Castafiore werkelijk genieten. Waarlijk een top album.

De juwelen van Bianca Castafiore / Hergé / Casterman / paperback

Tips van visdief