Recensie: Hoe word ik bergwandelaar, Geert van Speybroeck en Debbie Sanders

Bergwandelen heeft zich ontwikkeld tot een razend populaire activiteit. Wie ooit de Alpen of een ander hooggebergte bezocht, herkent vast de onbedwingbare drang om een van die hoge toppen te bedwingen. Al was het maar één keer tijdens de vakantie. Anderen doen niets liever dan dagenlang door de bergen trekken, van berghut naar berghut. Bergwandelen is natuurbeleving pur sang. Voor al deze bergwandelaars verscheen de praktische gids: Hoe word ik bergwandelaar van Geert van Speybroeck en Debbie Sanders.

Bergwandelen is een heerlijk tijdverdrijf. De ijle lucht, de stilte, de leegte, de bijzondere flora en fauna en de vaak spectaculaire uitzichten spreken veel mensen aan. Of je nu een beginnende of ervaren bergwandelaar bent, iedereen heeft wel iets aan de praktische gids Hoe word ik bergwandelaar van Geert van Speybroeck. Hij gaat in zijn gids in op tal van praktische vragen als: welke wandelschoenen zijn geschikt voor een bergtocht? Hoe steek ik een sneeuwveld over? Of een snelstromende rivier? Waar moet je aan denken als je een huttentocht wilt maken? Tientallen vragen worden in deze gids over bergwandelen beantwoord. Het is daarmee een ideale voorbereiding voor de actieve vakantie in het hooggebergte.

Heb je nog behoefte aan meer info? Wel, in Hoe word ik bergwandelaar staat Geert van Speybroeck stil bij tal van andere onderwerpen. Over het passen en vullen van een rugzak bijvoorbeeld. Het uitstippelen van je wandelroute, het werken met kaart en kompas. De auteur legt het allemaal met veel passie uit. En ook nog eens heel laagdrempelig. Dit boek is echt geschreven voor een breed publiek, dat lak heeft aan vaktermen en moeilijk taalgebruik. Wandeltechnieken, materiaalkeuze, paklijsten en ook heel praktisch: een alpien woordenboek in Engels, Duits, Frans en Italiaans. Met de gids Hoe word ik bergwandelaar kun je alle hooggebergten in Europa en daarbuiten ‘nemen’.

Misschien ben je een ervaren bergwandelaar? Ook dan kun je nog veel opsteken in deze gids. Iedereen heeft wel eens last van blaren. Dan is het hoofdstuk over voetverzorging bijzonder nuttig. Kennis over omgaan met noodsituaties en EHBO in de bergen kunnen zelfs levensreddend zijn. Ben je iemand die de uitdagingen in de bergen niet uit de weg gaat, dan zul je vast veel plezier beleven aan de informatie over bijvoorbeeld het uitgraven van een sneeuwhol. Wie in de bergen wandelt, loopt altijd risico’s, zeker wanneer je de gebaande paden verlaat. Een goede voorbereiding is het halve werk en in extreme gevallen kan het je leven, of dat van een ander, redden.

In Hoe word ik bergwandelaar zullen de hoofdstukken over bijvoorbeeld de drijfveren om de bergen in te trekken, vast herkenning oproepen. De soms spectaculaire kleurenfoto’s doen je het hele jaar door verlangen naar de bergen. De auteur gaat zelfs in op de spirituele kanten van bergwandelen. Want bergwandelen doet wat met je rechterhersenhelft. Ze stimuleren je emoties. De informatie in het boek wordt heel aantrekkelijk aangeboden. Korte teksten met op veel pagina’s puntsgewijs een aantal praktische tips. De persoonlijke verhalen van bergwandelaars maken de gids ‘helemaal compleet’. Voor de ware cracks wijs ik je ook graag op een ander boek voor bergsporters: Touwtechnieken voor de bergsport op rugzakformaat van Robert Steenmeijer. Ook al zo’n belangrijke uitgave om veilig en goed voorbereid op pad te gaan.

Ik kan na het lezen van Hoe word ik een bergwandelaar je slechts één ding toewensen: veel plezier op het dak van de wereld!

Hoe word ik een bergwandelaar / Geert van Speybroeck en Debbie Sanders / Uitgeverij Lannoo / paperback