recensie het verborgen leven van bomen peter wohlleben foto

Recensie: Het verborgen leven van bomen (in woord en beeld), Peter Wohlleben

In 2016 verscheen de bestseller Het verborgen leven van bomen van de Duitse boswachter Peter Wohlleben. In eigen land was hij al een grote ster en ook in Nederland maakte hij meteen furore. Zijn aanstekelijke stijl, de vernieuwende kijk op het leven van bomen en de parallellen die hij trekt met de mensenwereld zijn de verklaringen van het succes van zijn boeken. Nu verscheen een spin-off van zijn eerste boek: een prachtige geïllustreerde bewerking van Het verborgen leven van bomen.

Op de achterzijde van de geïllustreerde bewerking staan een paar quotes uit de media. En met die quotes ben ik het helemaal eens. De eerste is dat je na het lezen van Het verborgen leven van bomen nooit meer zomaar langs een boom kunt lopen. Het boek zal je altijd in herinnering roepen dat een boom een hoog ontwikkeld wezen is. Gezegend met zintuigen. Flexibel genoeg om in te spelen op veranderingen. En anders dan je zou denken: onderdeel van een gemeenschap. Sterker nog: bomen kunnen met elkaar communiceren!

Niet iedereen is het trouwens met Peter Wohlleben eens. Gerbrand Bakker begon in zijn boek Rotgrond bestaat niet een polemiek met de boswachter. Bakker vindt dat de Wohlleben aan antroposofie doet. Oftewel: hij dicht bomen menselijke eigenschappen toe. En daar gaat Wohlleben in de ogen van Bakker veel te ver in. Nu kan ik me het verwijt van Bakker wel indenken. Wohlleben schrijft inderdaad populair en heel menselijk over bomen. Maar daarmee doet Bakker hem nog wel tekort. Want ik heb inmiddels meer boeken over bomen gelezen en gerecenseerd, meer wetenschappelijk van toon, en de inhoud van die boeken komt toch aardig overeen met het betoog van Wohlleben.

De geïllustreerde editie van Het verborgen leven van bomen is een heus geschenkboek. Het boek is rijkelijk versierd met verstillende foto’s van bomen. Bomen onder de sneeuw, in de woestijn, in het regenwoud. Knoesten, twijgjes, bladeren, naalden, schimmels, paddenstoelen, vliegende herten en uilen. Rivierbossen en tropische bossen. En veel meer. De foto’s in dit boek zijn simpelweg top. Ze voeren je als vanzelf mee het bos in met zijn mysteriën, zijn schoonheid, zijn verval, zijn weerbarstigheid. Maar de schoonheid overheerst. Feeërieke schoonheid waar je bij weg droomt.

Het fotoboek bevat fragmenten uit de teksteditie van Het verborgen leven van bomen. Het bevat dus niet de hele tekst van de oorspronkelijke editie. Echt een cadeauboek dus. Wil je iemand verrassen over het bijzondere leven van bomen, dan is dit een heel mooie introductie. Inhoudelijk verrassend en vernieuwend, en nog fraai vormgegeven ook.

Het verborgen leven van bomen / Peter Wohlleben / Lev Boeken / als hardcover