Recensie: Extreem lopen, Ian Corless

recensie extreem lopen ian corlessExtreem lopen. Zeg maar gerust: extreem hardlopen. Of: zo hard als het kan, want de omstandigheden staan niet altijd toe dat je hard loopt. Bij extreem lopen trotseer je bergtoppen, intense hitte of grillige rotspaden. Bij deze vorm van hardlopen zoek je de grenzen van lichaam en geest op. In het boek Extreem lopen maak je kennis met routes die tot de verbeelding spreken, met fantastische landschappen die liggen te wachten om bedwongen te worden. Ben je op zoek naar uitdaging, dan even met je neus dit boek in.

Waarom zou je aan ultrarunning doen? Grootheid in de wereld van ultrarunning Kilian Jornet schrijft erover in het voorwoord. Het gevoel van vrijheid, schrijft hij. De vrijheid die hij ervaart als hij op of buiten de paden aan het hardlopen is. Het geeft hem ook het ultieme gevoel van nietigheid in vergelijking met de overweldigende natuur die hem omringt. Zie hem op dezelfde bladzijde lopen over een van de rotsachtige bergkammen in de Trofeo Kima in Italië. Een race die hij overigens meerdere keren gewonnen heeft.

Ian Corless, de schrijver en fotograaf van het boek Extreem lopen, liep alle routes in het boek zelf. Hij beklom de bergen, trotseerde de regen, sneeuw, wind, zon en wolken. Hij woonde races bij en fotografeerde de atleten. Van de hoge toppen van de Dolomieten en de hitte van Costa Ricaanse jungle. Van de droge Sahara tot de bergtoppen van Nepal en de ruige, grillige bergen in Italië. Het leverde een indrukwekkend boek over een sport die op mij nog meer indruk maakt. Tijdens een vakantie in de Franse Alpen zag ik al eens hardlopers over de bergtoppen lopen. Ik had niet spontaan zin om me in hun spoor te voegen, maar ik keek hen met het nodige respect na. Terwijl ik puffend tegen een helling op wandelde, kwamen zij op een draf voorbij. Ik hield me vervolgens met de vlinders op de alpenweiden bezig. Ook een mooie bezigheid, maar iets minder extreem van aard.

Waar gaat het allemaal heen in Extreem lopen? De Marathon des Sables ergens in een Afrikaanse zandwoestijn bijvoorbeeld. Een bedoeien slaat de atleten vol bewondering gade. Atleten met een beschermende pet op, behangen met waterflesjes en andere zaken. De paden van La Palma zijn ook befaamd. De Grib Goch in Wales mag er ook zijn, een rotsige berg waar je handen en voeten nodig hebt om die te bedwingen. Niet heel ver van Wales liggen de Mourne Mountains in het zuidoosten van Noord-Ierland. Het parcours heeft over een afstand van 35 kilometer een stijging van bijna 3.400 meter en gaat over liefst negen bergtoppen. De Limone Extreme voert je tot hoog boven het Gardameer in Italië. Terwijl duizenden kilometers zuidwaarts de Comrades Marathon gelopen kan worden. Ian Colress schrijft er een bijzonder verhaal over dat begint met dertig Zoeloemannen die een Zoeloestrijdlied zingen. Ach, en dan noem ik de 161 kilometer lange route in de Verenigde Staten nog: de Western States. Ook al zo’n uitgebreid en mooi verhaal.

Extreem lopen, een bijzonder boek over een bijzondere vorm van natuurbeleving. Bedwing de onbedwingbare elementen. Ga tot het uiterste van je kunnen. Maar eerst jezelf goed voorbereiden. Met het boek Extreem lopen bijvoorbeeld. Opdat je een goede keuze kunt maken uit de vele extreme routes op onze prachtige planeet. Het boek Extreem lopen bevat naast prachtige beschrijvingen en verhalen ook talloze indrukwekkende foto’s. Van sporters en betoverende landschappen. Extreem lopen, een sport die ik niet ga beoefenen, maar eens een van de de bergtoppen in het boek bedwingen, dat zie ik dan wel zitten. In een ander tempo, iets minder extreem, maar ondertussen wel hetzelfde landschap.

Extreem lopen / Ian Corless / Veltman Uitgevers / gebonden

De beste lichtgewicht verrekijkers van dit moment:

Topmodel van Swarovski dat onlangs is verbeterd. Verkrijgbaar in de modellen 8x30 en 10x30. De modellen met het laagste gewicht in dit overzicht, namelijk 490 gram. De beste lichtgewicht verrekijker van dit moment.

De Meopta MeoStar is ook een topmodel. En iets goedkoper dan Swarovski en Leica. Gewicht is met 595 gram wel iets zwaarder.

Een topmodel van het gerenommerde merk Zeiss. Met 630 gram zijn deze modellen ook weer niet superlicht.

Verkrijgbaar in de modellen 8x32 en 10x32. Een topmodel van een topmerk. Het gewicht ligt op zo'n 650 gram en dat is nog niet eens héél licht.