Recensie: Expertgids Reeënfotografie, Bas Ronteltap

De meeste mensen hebben een zwak voor het ree, het kleinste hertachtige van ons land. Wie houdt de pas niet even in, of blijft zelfs stil staan, wanneer je er één in een weiland of langs de bosrand ziet grazen? Meestal staat het ree zelf ook als bevroren. Met grote ogen kijkt ze je aan. Bas Ronteltap, een ervaren natuurfotograaf, gaat in de Expertgids Reeënfotografie in op het leven van het ree. En in het tweede deel gaat hij in op het fotograferen van dit prachtige zoogdier dat je in heel ons land kunt zien. Dit is een bijzonder leerzaam en inspirerend boek voor elke natuurfotograaf.

Vakantiehuis midden in de natuur

Op Natuurhuisje.nl vind je vakantiehuisjes midden in de natuur, in Nederland en ver daarbuiten. Je geniet van de stilte en vooral: van de natuur!

Het ree of de ree. Op deze taalkundige kwestie gaat de auteur niet in, tenzij ik daar overheen gelezen heb. Hij kiest voor het ree, en daar volg ik hem in deze bespreking in. Spreek ik over het ree, dan kies ikzelf echter eerder voor de ree. Ik lees dat je volgens het aloude doch inmiddels achterhaalde Groene Boekje zowel de als het mag bezigen in geval van het ree, maar dat jagers een voorkeur hebben voor het en minder vuurgevaarlijke lieden liever de gebruiken. Je zou kunnen redeneren dat een fotograaf ook een soort jager is, dus we houden het voor nu op het. Als zelfs de Zoogdier Vereniging achterin dit boek van het ree rept, wie ben ik dan om de te bezigen?

Laat ik om te beginnen schrijven dat de foto’s in Expertgids Reeënfotografie van excellente kwaliteit zijn. Een ree bij volle maan, een ree dat haar vacht reinigt, ree met kalf, het leven van het ree wordt in dit boek in al zijn facetten schitterend in beeld gebracht. De meeste foto’s zijn gemaakt door de auteur, een klein deel door andere fotografen. Ik heb in elk geval genoten van de vele fraaie foto’s.

De Expertgids Reeënfotografie kent twee delen. Het eerste deel gaat in op het leven van het ree. Het tweede deel staat in het teken van het fotograferen van het ree. Wie een betere reeënfotograaf wil worden, die doet er goed aan niet alleen het tweede deel te lezen. Een goede fotograaf leeft zich tenslotte in zijn hoofdonderwerp in. Hoe beter je het ree begrijpt, hoe beter je het dier kunt fotograferen.

Dat het met het ree goed gaat in ons land, is niet vanzelfsprekend. Ik lees dat het dier in de negentiende eeuw praktisch was uitgestorven. Niet alleen in ons land, maar in zo ongeveer heel Europa. Gelukkig herstelde de populatie zich en nu kun je het dier in ons land haast overal tegenkomen. Alleen de noordelijke duingebieden van Noord-Holland zijn kennelijk nog vrij van reeën. IJmuiden, het Noordzeekanaal en de industrie vormen onneembare barrières voor het dier. En ik veronderstelde dat ook de Waddeneilanden vrij van reeën zijn, maar Terschelling en Ameland kennen toch reeënpopulaties.

recensie Expertgids Reeënfotografie Bas Ronteltap Pixfactory

Dicht struikgewas en hoog gras. Daar houden reeën van. Met hun geringe hoogte verdwijnen ze in de vegetatie. Ze hebben zich dan ook perfect aangepast aan hun leefomgeving. Ik vind het eerste deel bijzonder leerzaam. Zo leer ik dat de kop van een ree een bril kent, een muffelvlek, een snuit-, keel- en halsvlek. En dat de geweivormen heel divers zijn. Van een eivorm tot een liervorm. Tijdens de vorming van het gewei kan er van alles misgaan. Zo kan een meerstangengewei worden gevormd, een eenstanggewei of een blaasgewei. In dit kader vind ik de foto van een ree met een pruikgewei heel bijzonder. Als er door een testikelbeschadiging geen testosteron wordt gevormd, blijft de basthuid doorgroeien en ontstaat dit vreemdsoortige pruikgewei.

Hoofdstukken over de zintuigen, het voedsel, het gedrag en de voortplanting volgen. Allemaal even rijk en met soms vernieuwende inzichten. Zo wens ik ons land heel veel reeën toe, want het blijkt dat als een met het borrelia-virus besmette teek bij een herkauwer als het ree bloed heeft gezogen, dat de teek daarna niet langer besmettelijk meer is! Het ree (en andere herkauwers) helpen dus bij de bestrijding van het borrelia-virus! In een beknopt hoofdstuk wordt ingegaan op ‘het beheer’ van de populatie reeën in Nederland en Vlaanderen.

Gewapend met veel kennis over het leven van het ree, gaan we in het tweede deel het veld in. Het doel is om het ree te fotograferen. Zoveel mogelijk facetten uit zijn en haar leven in beeld brengen doorheen het hele jaar. Daar komt heel wat bij kijken. Te beginnen met de keuze van kleding en natuurlijk van je apparatuur. Ik zie dat heel veel foto’s zijn gemaakt met een 300 millimeter lens. Je hoeft dus niet perse het grootste aantal millimeters met je mee te sjouwen. En al helemaal niet wanneer je een camera met een APS-C sensor of een Four Thirds-senor zou gebruiken. Voor wie geïnteresseerd is in de technische kant van fotografie en de voor- en nadelen van full frame, APS-C of Four Thirds-sensoren, is dit hoofdstuk bijzonder leerzaam. Ik heb in elk geval weer een aantal dingen geleerd over mijn eigen camera.

Wil je reeën fotograferen, dan is een goede voorbereiding onmisbaar. Daar gaat de auteur dan ook uitgebreid op in. En wil je reeën ook daadwerkelijk zien en niet verstoren, lees dan zeker het hoofdstuk over hoe je je het best kunt gedragen in je zoektocht naar het dier. Zelfs de manier van je voeten neerzetten zal veranderen. Dat vind ik toch wel heel aardig. Voortaan loop je met een ‘afrollende voet’ door de natuur!

Hoe benader je een ree, en wanneer ga je als natuurfotograaf te ver? Goed dat dit ook wordt belicht. Een ree achtervolgen is uit den boze, afwijken van het pad idem. En dan is ook nog de vraag: nader jij het ree of laat jij het ree jou naderen? Wil jij het zelf naderen, geef dan je intentie niet prijs, oftewel nader het ree indirect. Veins niet in het dier geïnteresseerd te zijn zodra jij een ree ziet (en het ree jou ziet). De kans dat het dier meteen op de vlucht slaat in dan het kleinst.

Natuurlijk komen de camera-instellingen uitgebreid aan bod. En ook hoe je vanuit een stabiele houding foto’s kunt nemen. Of hoe je een rennend ree kunt vast leggen. Om daarna over te gaan naar de nabewerking van je foto’s.

Het tweede deel sluit af met een overzicht van de beste fotolocaties in Nederland. Met als toplocatie de Westerheide. Alleen al vanwege dit overzicht doe je er goed aan de Expertgids Reeënfotografie aan te schaffen.

Conclusie

De Expertgids Reeënfotografie is een bijzonder leerzaam en inspirerend boek. Wil je je verder bekwamen in natuurfotografie en het fotograferen van reeën in het bijzonder, dan is dit een bijzonder instructief boek. Een handboek is het wat mij betreft. Na het lezen van dit boek weet je (bijna) alles over het leven van het ree. En ben je een betere natuurfotograaf. Dat durf ik wel te stellen.

Expertgids Reeënfotografie / Bas Ronteltap / Pixfactory / als hardcover

Mijn tips voor natuurbeleving

Zo beleef je de natuur nog intenser!