Recensie: En Rachel huilde, Brett Michael Innes

en rachel huildeDe eerste roman van de Zuid-Afrikaanse schrijver en filmproducer Brett Michael Innes, Kleine Rachel, was een groot succes. Na de eerste druk volgden er nog drie. De nieuwe roman van Innes, En Rachel huilde, is even aangrijpend en ontroerend als de vorige roman. En ik schrijf maar meteen: de twee Rachels hebben niets met elkaar te maken.

En Rachel huilde is het verhaal over Rachel, een Afrikaanse uit Mozambique die werk zoekt en vindt in Zuid-Afrika. Rachel werkt in Zuid-Afrika om haar familie te onderhouden. Ze is al zwanger als ze in dienst treedt, maar vertelt hier in eerste instantie niets over. Het kind wordt in Zuid-Afrika geboren. Haar werkgever is een welgesteld stel in de buitenwijken van Johannesburg, Michelle en Chris. Rachel is huishoudster, doet haar werk goed en de leefomstandigheden zijn in principe goed. Rachel moet regelmatig haar verblijfsvergunning verlengen en laat voor een keer haar kind achter bij Michelle. Die zorgt goed voor het kind, maar toch: tijdens de afwezigheid van Rachel voltrekt zich een drama waar ik in deze recensie niets over wil schrijven, want dat zou afbreuk doen aan je leeservaring. Het is bepalend voor het verloop van het verhaal en het is veel leuker je beetje bij beetje in te lezen en te leven in de hoofdpersonen.

In En Rachel huilde werkt Innes op geraffineerde wijze met flashbacks en verschillende perspectieven. Zo schrijft hij de ene keer vanuit het perspectief van Rachel en de andere keer vanuit het perspectief van Michelle. Hij doet dit zo goed dat je je als lezer met beide hoofdpersonen kunt identificeren. Bovendien ontdek je dat de waarheid ook in Zuid-Afrika niet zwart-wit is. Goed en kwaad zijn lang niet altijd zo duidelijk als we zouden wensen. De rijken zijn niet per definitie slecht en de minder bedeelden op hun beurt niet per definitie onderdrukt of goed. De tegenstellingen tussen rijk en arm zijn ingewikkeld, ook of juist in Zuid-Afrika en dat weet Brett Michael Innes in En Rachel huilde op aangrijpende manier te beschrijven. Thema’s als liefde, haat, wraak, eenzaamheid, rouw en schuldgevoel weeft hij op heel natuurlijke manier in het verhaal in waarbij je ontdekt dat elke hoofdpersoon in zijn eigen context met deze thema’s worstelt.

De eerste roman van Brett Michael Innes, Kleine Rachel is verfilmd. Hopelijk gebeurt dat ook met zijn tweede, even aangrijpende roman En Rachel huilde.

En Rachel huilde / Brett Michael Innes / Uitgeverij Mozaïek / Als paperback en eboek

Boeken over wildplukken en tuinieren