Recensie: De jongen, de mol, de vos en het paard – het geanimeerde verhaal

Het was een fenomeen en dat blijft het voorlopig nog wel even: de Britse kunstenaar Charlie Mackesy die in 2020, precies in het begin van de corona-pandemie, zijn boek De jongen, de mol, de vos en het paard uitbracht. Deze eerste editie staat sinds verschijnen onafgebroken in de Bestseller60. En nu verscheen het tweede boek van hem, haast met dezelfde titel: De jongen, de mol, de vos en het paard – het geanimeerde verhaal. Met een toevoeging dus, want Charlie Mackesy gaat deze maand nog een primeur beleven: de lancering van de bijbehorende animatiefilm.

Het leuke is: als marketeer bij KokBoekencentrum uitgevers ben ik verantwoordelijk om, samen met mijn collega’s, de boeken van Charlie Mackesy onder de aandacht te brengen van een zo groot mogelijk publiek. En dat betekent dat we alle registers opentrekken. Deze weken kom je de nieuwe editie tegen in televisie-commercials, radio-commercials, in advertenties op de voorpagina’s van landelijke kranten, op digitale billboards in winkelcentra en natuurlijk op stapels in de boekhandels bij jou in de buurt. En misschien heb je in de boekhandels ook de posters en vooral de prachtige standee van het paard met op zijn rug de drie vrienden al gezien. Het is hetzelfde figuur als op de voorkant van het boek.

Een boek over hoop, moed en liefde, zo luidt de zin die we in vrijwel uitingen opnemen. Dat is nu precies de kracht van de tekeningen van Charlie Mackesy. Op Instagram post hij regelmatig een troostvolle tekening. Wordt de wereld opgeschrikt, en dat is de afgelopen paar jaar helaas regelmatig het geval geweest, dan duurt het niet lang voordat hij een moment van troost aanreikt.

Momenten van troost. Momenten om met elkaar – of met jezelf – in gesprek te gaan. Momenten om even stil te staan bij het leven. Wat is het leven eigenlijk? Is het voor vrijwel iedereen niet een zoektocht naar een thuis? En dat is het thema van de animatiefilm die op 1e kerstdag op de BBC in première zal gaan. En ook het thema van het tweede boek van Mackesy, De jongen, de mol, de vos en het paard – het geanimeerde verhaal. Het is het boek waarin je het verhaal van de film aantreft. Het verhaal van de vier vrienden die op reis zijn en waarvan de jongen op zoek ik naar een thuis.

recensie de jongen de mol de vos en het paard het geanimeerde verhaal charlie mackesy

Het tweede boek van Charlie Mackesy vertelt een doorlopend verhaal. Misschien volg je Charlie Mackesy op Instagram of Facebook en heb je de prachtige, korte fragmenten uit de animatiefilm al gezien. Precies die tekenstijl is in het tweede boek gebruikt. De tekeningen zijn werkelijk weer een lust voor het oog. Kijk je lang genoeg, dan beginnen de tekeningen haast als vanzelf te bewegen. Als in de animatiefilm. Ze hebben iets magisch.

Natuurlijk, ook in het tweede boek wil de kunstenaar niet anders dan je een hart onder de riem te steken. Dat blijkt al uit zijn persoonlijke tekst op één van de eerste bladzijden: ‘Denk er altijd aan dat jij ertoe doet, en dat jij aan deze wereld iets toevoegt wat niemand anders heeft.’

Niet alleen de tekeningen zijn uniek. Ook vernieuwend ten opzichte is dat je in dit tweede boek ‘eindelijk’ het gezicht van de jongen ziet.

Als marketeer van dit boek moet ik me een beetje behoeden voor het gebruik van superlatieven. Ik zou zeggen: ga het boek zeker zelf bekijken en ontdek hoe mooi en krachtig een boek in zijn ogenschijnlijke eenvoud kan zijn.

De jongen, de mol, de vos en het paard – het geanimeerde verhaal / Charlie Mackesy / KokBoekencentrum uitgevers / als hardcover en als e-book