Recensie: Alle vogels, Koos van Zomeren

Koos van Zomeren is een van de meest bekende columnisten van Nederland. Zijn thema’s zijn de natuur, wetenschap en het landschap. Ooit kocht ik zijn prachtige boek Nog in morgens gemeten, over het dorp Herwijnen dat hij in zijn jeugd zo vaak bezocht. En nu ligt een kloeke verzamelbundel voor me. Prachtig vormgegeven, lijvig en 100% Koos van Zomeren: Alle vogels. En met alles bedoelt hij ook echt alles.

Alles wat Koos van Zomeren ooit schreef over vogels, heeft een plaats gekregen in het literaire kleinood Alle vogels. Van zijn eerste column over de huismus in de Nieuwe Revu tot zijn column over de havik voor Vroege Vogels. En doe de columns uit NRC Handelsblad er ook maar bij. De eerste schreef hij in 1977, de laatste in 2014. Zevenendertig jaar schrijven over vogels. Ik ben nu voor het derde jaar bezig en mag het wensen dat ik over vierendertig jaar nog kan schrijven over vogels kijken. Wat een prestatie dus. Je mag Alle vogels dan ook wel beschouwen als een grootse felicitatiebundel voor een van de belangrijkste auteurs over vogels in Nederland. Wie doet hem dat na? Alleen Koos Dijksterhuis, Hans Dorrestijn en Maarten ’t Hart misschien.

Maar nu Alle vogels dus. Het volgt de waan van de dag in de loop van de jaren waarover Koos van Zomeren schreef. ‘Zomaar’ over een vogel, of wat fundamenteler, als er iets belangwekkends te melden wat uit de wereld van de wetenschap. Want Koos van Zomeren hield ook het wetenschappelijk onderzoek naar vogels nauwlettend in de gaten. Om de uitkomsten ervan in zijn columns en essays met het grote publiek te delen. In begrijpelijke taal, sterker nog: in de beeldende taal die hem zo groots maakt als schrijver. Humor, zelfspot en felle bewoordingen kenmerken zijn teksten. Felle woorden over de enorme achteruitgang van de biodiversiteit in ons land in de loop van die zevenendertig jaren. Maar gelukkig ook de aanwijzingen hoe het ander kan, of moet. Of beleidsmakers ooit een van de aanwijzingen van Koos van Zomeren hebben opgevolgd?

Gelukkig heeft Koos van Zomeren meer te bieden dan alleen schrijfsels over de teloorgang van de natuur. In de natuur zit ook een enorme drang om te overleven. En van die drang schrijft hij ook. Over de gratie in de natuur. De vlucht van een blauwe kiekendief, een velduil laag over de heide.

Alle vogels is een ode aan de schrijver Koos van Zomeren. Het bevat zo ongeveer al zijn vogelteksten. En die teksten worden subtiel ondersteund door de prachtige zwartwit tekeningen van Erik van Ommen. Ook al niet de minste, maar dan met beelden. Een monumentaal boek. Een sieraad in elke boekenkast.

Alle vogels / Koos van Zomeren / Arbeiderspers / gebonden