Zou Donald Trump wel eens een boek lezen? Het valt te vrezen. Veel (zelf)reflectie mogen we aande man niet vragen. Maar zijn adviseurs dan? Die topmannen in de presidentiële raad bijvoorbeeld? Zij moeten tijdens hun exquise opleiding toch wel met Philip Kotler in aanraking zijn gekomen? Dé marketinggoeroe van na de Tweede Wereldoorlog. Eén van de grondleggers van de moderne marketing. Topmannen nodigen regelmatig topwetenschappers uit, de kans is groot dat Philip Kotler hen een keer heeft getrakteerd op een college moderne marketing. Of deel uitmaakte van een van hun strategische werkgroepen.
Gisteren maakte Donald Trump tot woede van velen bekend dat Amerika zich terugtrekt uit het Klimaatakkoord van Parijs. Donald Trump droomt over een terugkeer naar het verleden. Lekker vette steenkolen stoken. Of anders het CO2 gehalte in de atmosfeer verhogen door verbranding van gitzwarte olie. Zelfs olie winnen in kwetsbare Arctische streken is niet langer meer taboe. Als het banen oplevert, dan is America First de leus. Dat het nog maar de vraag is of energiewinning uit fossiele brandstoffen voldoende banen oplevert, hoor ik hem niet zeggen. Het lijkt mij vooral symboolpolitiek om in eigen land een besmeurd blazoen enigszins op te poetsen. Populariteitswinst op korte termijn, daar gaat het The Donald om. Had de man nu ook eens naar Philip Kotler geluisterd. De oude Kotler gaat tenminste wel met zijn tijd mee. In zijn boek Marketing 3.0 gaat hij in op de vraag hoe je marketingstrategieën kunt vertalen naar de belangrijkste normen en waarden van de doelgroep(en). En één van de opvallende stellingen is: kortetermijndenken schaadt de economie. Bedrijven (en overheden denk ik dan) moeten zich richten op het leveren van bedrijfsprestaties op de lange termijn. En zowaar, het streven naar milieubehoud hoort ook tot de strategieën van Marketing 3.0.
Philip Kotler benadrukt in zijn Marketing 3.0 hoe belangrijk is het is dat waardengestuurde bedrijven zich meer gaan inzetten voor het milieu. Voordelen zouden zijn dat deze bedrijven lagere kosten realiseren, een betere reputatie opbouwen en over beter gemotiveerde werknemers krijgen. Bedrijven die milieuduurzaamheid promoten brengen Marketing 3.0 in de praktijk. Nu valt er op de voorbeelden van Kotler trouwens wel iets af te dingen. Een van de trendsettende bedrijven zou volgens onze goeroe DuPont moeten zijn. Je weet wel, dat chemieconcern dat de omgeving van Dordrecht al jarenlang vervuilt met de productie van teflon. Er valt werkelijk geen garen mee te spinnen met DuPont. Is het niet de kankerverwekkende stof C8 die zich ophoopt in de lijven van werknemers en bewoners van Dordt, dan is het wel het huidige goedje GenX dat het drinkwater in ernstige mate aan het vervuilen is. Laat dat GenX nu net in ons kraanwater zitten! Nee, de wereld is gezegend met DuPont en de zijnen, Philip! Dat sommige bedrijven de groene vlag hijsen om de boel te verlakken, kwam niet bij je op.
Maar ondanks deze wel heel rooskleurige voorstelling van zaken, de hoofdlijn is duidelijk. Groen moet je doen. Groen denken moet in het strategisch denken van bedrijven worden opgenomen, zegt Kotler. Om op lange termijn relevant te blijven voor de stakeholders.
Begrijp jij dan dat de topmensen van Pepsi, Blackstone en JP Morgan toch in die presidentiële raad van Trump blijven? De topman van Disney was zo principieel dat hij opstapte. En ook Elon Musk vertrok. Maar Pepsi bleef. En dat past bij nader inzien wonderlijk goed bij de zoetwaren die het concern produceert. De overdosis suiker die met de Pepsi Cola rechtstreeks in je alvleesklier klotst, is op lange termijn even verwoestend als de vervuilende roetwolken die de Pepsi-fabrieken en vrachtwagens uitwasemen. Suiker en fossiele brandstoffen, beide even verslavend als dodelijk. Goed werk, Pepsi-topman! Schudt The Donald in de presidentiële raad nog maar eens extra stevig de hand. En spoel daarna onder het genot van een glas ijskoude Pepsi Cola het Klimaatverdrag van Parijs richting endeldarm.
Cheers! Op de verwoesting van de aarde en op het overgewicht van The Boss!