Recensie: Waar lopen de schapen?, Margo Vonk en Suze Vonk

Schaapskudden zijn van groot belang voor de Nederlandse natuur. Enerzijds omdat schapen (en ander vee) ons landschap in het verleden hebben gevormd. Anderzijds omdat de schapen verruiging van het landschap tegengaan. Gelukkig zijn er steeds meer schaapskudden in Nederland. Reden voor Margo en Suze Vonk om een klein monumentje in de vorm van een boek op te richten voor de schaapskudden: Waar lopen de schapen?

Het doel van Waar lopen de schapen? is om nog meer draagvlak te creëren voor de inzet van schapen in de natuur. Met name Margo Vonk is al lang heel betrokken bij het wel en wee van vee en schapen in het bijzonder. Zij schreef de teksten en Suze Vonk, ontwerpster en fotografe, maakte de sfeervolle foto’s. Schapen zijn zeer fotogeniek en dat bewijst Suze Vonk in dit prachtige boek.

Margo en Suze Vonk gingen op bezoek bij dertien schaapherders. Elke herder werd geïnterviewd en elke kudde werd op een bijzondere manier gefotografeerd. Waar lopen de schapen? vertelt het eerlijke verhaal van het leven van herders en hun kudden. Veel mensen hebben er een romantisch beeld bij, en dat mag best, maar het is ondertussen hard werken. De praktijk is vaak weerbarstiger dan het plaatje. Dag en nacht staat de herder klaar voor zijn of haar kudde, en er zijn situaties waarin de herder bijzonder vindingrijk moet zijn.

Schaapskudden blijken erg belangrijk voor de natuur. Ze helpen het landschap te herstellen van ingrepen door de mens. Of ze gaan verruiging tegen. Zoals de schaapherder die rond Rotterdam actief is. Zijn schapen vreten de overdadige berenklauwen in de Broekpolder weg. Ik zie deze kudde trouwens vaak langs de snelweg grazen, langs de A16 en A20, op mijn route naar Zoetermeer. Leuk dat ik nu het verhaal van herder Martin Oosthoek heb kunnen lezen. Weet je wat zo bijzonder is? Hij houdt zijn schapen in een kas. Geen gewone stal dus. Wel lekker warm in de winter als de zon erop schijnt. Over de tropische temperaturen in de zomer lees ik niet veel, maar ik vermoed dat de kudde dan gewoon buiten vertoeft.

Herder bieden trouwens vaak veel meer dan alleen een werkplek aan zichzelf. De kudde zet zich in voor natuurherstel en -behoud. De herder werkt keihard om zijn kudde letterlijk in goede banen te leiden. En ondertussen houdt hij vaak andere herders aan de gang, heeft hij (of zij) een boerderij waar mensen meehelpen en die vaak zinvol werk bieden aan verstandelijk gehandicapten. Nee, we moeten de voordelen van de inzet van schaapskudden niet onderschatten. Het dient heel duidelijk verschillende maatschappelijke doelen. Ik vind het mooi om te lezen dat lokale overheden dat ook vaak inzien en de kudden daar waar mogelijk ondersteunen.

Waar lopen de schapen? is bovendien een heel sfeervol boek. De fraaie foto’s, kleur en zwart-wit, zijn stuk voor stuk het bekijken waard. Heb je iets met schapen en schaapskudden, dan zou ik het boek zeker aanschaffen. Ook voor lokale overheden en natuurorganisaties die nadenken over de inzet van schaapskudden, is dit een interessante uitgave met al die praktijkverhalen. Een mooi boek, maar helaas niet bij elke boekhandel verkrijgbaar.

Waar lopen de schapen? / Margo Vonk en Suze Vonk / Eigen beheer / gebonden