Recensie: Vogels over de vloer, Robert Burton met een voorwoord van Nico de Haan

vogels over de vloer robert burtonIn samenwerking met Vogelbescherming Nederland verscheen onlangs het fraaie boek Vogels over de vloer. Dit kloeke boek is een vraagbaak, gids en tipgever voor wie vogels een gastvrij onthaal wil geven in de tuin. Zorgen voor de perfecte omstandigheden voor tuinvogels, daar gaat het om in dit nieuwe boek waarin Nico de Haan een voorwoord schreef. Maar het biedt nog veel meer!

Koop dit boek

Het begint al goed met dat voorwoord. Nico de Haan schrijft over het belang van vogelvriendelijke tuinen. En dwaalt je blik naar de tegenoverliggende bladzijde dan ontmoeten je ogen de donkere ogen van een schitterende kerkuil. Je kunt wel zeggen dat in Vogels over de vloer alle facetten van vogelvriendelijk tuinieren aan de orde komen. Zelfs in de kleinste daktuin is het mogelijk vogels te ontvangen. Als er maar een paar zaken aanwezig zijn zoals voedsel, beschutting, water en ruimte. Hoe klein je tuin ook is, voor een hangend voederapparaat is overal plaats. Het kan je spectaculaire taferelen opleveren, want met de mezen lok je misschien wel een sperwer in je tuin! Heb je een wat grotere tuin, blader dan eens door naar pagina 23 waar je tal van tips krijgt waar je voederapparaten kunt plaatsen. Waarbij natuurlijk wordt geprobeerd zoveel mogelijk vogelsoorten te lokken. Van groenling tot zwarte mees en sijs. En ben je handig, dan kun je met de instructies op de volgende pagina je eigen voederapparaten maken. Informatie over bedreigingen in de tuin ben ik nog niet eerder tegengekomen in boeken over tuinvogels. Dit vind ik een eye-opener, want ook ongewenste gasten komen in je tuin en hebben het soms op de tuinvogels voorzien.

Wat is nu precies een vogelvriendelijke tuin? En hoe vergroot je de aantrekkingskracht van je tuin voor vogels? Een dichte heg biedt ideale nestel- en rustplekken en het is vaak de enige schuilplaats in de tuin. Het leuke is dat auteur Robert Burton uitgebreid ingaat op de verschillende typen tuinen. Heb je een boslandtuin, dan krijg je heel andere tips dan wanneer je een watertuin hebt of wilt aanleggen. En heb je eigenlijk een hekel aan tuinieren, dan geeft het hoofdstuk over de gemakkelijke tuinen je de nodige informatie hoe je ook dan een vogelvriendelijke tuin kunt aanleggen. Het hoeft echt niet altijd ingewikkeld te zijn! Maar het schijnt dat de mediterrane tuin in de mode is, daar krijg je dus ook tips voor. Handig ook het overzicht van bomen en planten en de beschrijving ervan. Zo kun je precies bepalen welke planten je zou kunnen aanplanten om een soort als sijs of staartmees in je tuin te krijgen. Ook de stadsdaktuin krijgt aandacht. Ach, als iedereen de aanwijzingen in Vogels over de vloer zou opvolgen, dan zou Nederland binnen de bebouwde kom een waar vogelparadijs zijn.

Maar het boek Vogels over de vloer is meer dan alleen een fraai boek over vogelvriendelijk tuinieren. Robert Burton gaat ook in op vogelgedrag als balts, nestelen, het vormen van groepen en de zang. Ook krijgt je tal van tips over het vogels kijken zelf. Van het kijken met een verrekijker tot het herkennen van de meest voorkomende tuinvogels. Daarmee is Vogels over de vloer van Robert Burton meteen ook een toegankelijke vogelgids waarmee je de meest voorkomende tuinvogels leert herkennen. Nu is Vogels over de vloer oorspronkelijk in Groot-Brittanië verschenen en dat betekent dat sommige vogels in Nederland minder algemeen zijn. De rouwkwikstaart bijvoorbeeld is toch een bijzonder beestje hoor. In Nederland zie je zijn neef de witte kwikstaart stukken vaker. Dit kleine detail laat onverlet dat de beginnende vogelaar veel kan opsteken in het hoofdstuk over tuinvogels. Daar komt bij dat de pagina’s prachtig zijn opgemaakt met fraaie kleurenfoto’s.

Zoek je een fraai boek om tuinvogels te leren herkennen en vogelvriendelijk te leren tuinieren, dan is Vogels over de vloer een aanrader. Het is informatief, compleet en actueel. En ik vind het niet eens zo duur gezien het formaat en de vormgeving.

Vogels over de vloer / Robert Burton / Kosmos Uitgevers in samenwerking met Vogelbescherming Nederland / Paperback

Koop dit boek

alle recensies van natuurboeken