Recensie: Specht en zoon, Willem Jan Otten

Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat Specht en zoon verscheen, de meest recente roman van Willem Jan Otten. Hij won er in 2005 de prestigieuze Libris Literatuurprijs mee. Specht en zoon is het verhaal van kunstschilder Felix Vincent die van baggermagnaat Valéry Specht opdracht krijgt diens zoon te schilderen.

Het kolossale wit linnen doek is in zijn nopjes met het schilderij, voor zover hij het kan beoordelen. Voor zover hij zichzelf kan beoordelen. Hij is niet alleen drager van Singer, op een gegeven moment ís hij Singer. Een kolossale Singer. Een Singer die niemand mag zien, dat is een van de afspraken. Felix houdt zich echter niet aan de afspraken en Minke Dupuis is opnieuw de intrigant. Terwijl Lidewij ligt te bevallen van hun eerste kind, biedt Felix haar na wederzijds lichamelijk genot, doch abrupt afgebroken, de gelegenheid een blik op het kolossale schilderij te slaan. Ze weet dat het de zoon van Specht is, waarover zij de dag na dienst overlijden een artikel zal publiceren. Felix beseft dat hij de afspraken met Specht heeft geschonden, zijn reputatie staat op het spel en in de verwarring die volgt besluit hij tot een rigoureuze stap: hij verbrandt het kolossale schilderij. Maar iets van het schilderij overleeft de brandstapel en komt met een in twee stukken gescheurde polaroid van het schilderij in de borstzak van de schilder. Dichterbij het bonzende hart van schepper is het schilderij nooit eerder geweest.

specht en zoon willem jan otten

De roman Specht en zoon van Willem Jan Otten staat bol van religieuze thema’s als schepping, onbeschreven blad, intrigant, schuld, redding en Piëta. Het is niet moeilijk om parallellen met de toestand van geloven aan te duiden, hoewel je daar al niets vermoedende lezer makkelijk overheen leest. In Specht en zoon beproeft Willem Jan Otten een zelfde effect als in zijn roman Ons mankeert niets die hij ook begint met de afloop. Stilistisch is ook Specht en zoon een toproman, vooral vanwege de manier waarop Willem Jan Otten religieuze thema’s weeft in het verhaal. Het blijkt de opmaat naar een opmerkelijke opstanding.

Hoewel Specht en zoon meer dan tien jaar geleden verscheen, vind ik deze roman nog altijd een aanrader. Al helemaal wanneer je liefhebber bent van literatuur van kaliber. Het behoort ontegenzeggelijk tot de canon van de Nederlandse literatuur.

Specht en zoon / Willem Jan Otten / Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V. / Paperback