Recensie: Buurttuinieren, Peter Kouwenhoven en Barbara Peters

buurttuinierenBuurttuinieren is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt in de media. Op tal van plaatsen nemen buurtbewoners het initiatief om straat of wijk te ‘vergroenen’.  Door het telen van bloemen, kruiden of groente. Of door bijvoorbeeld het beheer van een speelplek. Groen in de buurt is meer dan de moeite waard. Het bevordert de gezondheid, het zorgt in de zomer voor verkoeling en het houdt fijnstof vast en draagt dus bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Allemaal goede redenen voor Peter Kouwenhoven en Barbara Peters om er een inspirerend boek over te schrijven: Buurttuinieren. Heb je plannen om ook een buurtproject te starten, lees dan eerst dit boek.

Er komt namelijk best wat kijken bij het starten van een groenproject in de buurt. En al helemaal wanneer je dit samen met anderen wilt doen. Wat voor type groenproject gaat het worden? Is er überhaupt interesse bij medebewoners én, niet onbelangrijk, bij de gemeente? Welke locaties zijn beschikbaar en hoe maak je andere buurtbewoners enthousiast voor de plannen? De financiering van het geheel is vaak ook een belangrijk onderwerp. De aanschaf van planten, zaad en gereedschap is één ding, maar hoe financier je het project ook op langere termijn? Peter Kouwenhoven en Barbara Peters bieden je in het eerste deel van Buurttuinieren een compleet stappenplan voor al deze en andere stappen. Bij elke stap geven ze praktische aanwijzingen en concrete tips. Zo is stap drie in het stappenplan het uitvoeren van een ‘interessepeiling’. Hoe kun je dat doen? Iedereen persoonlijk bezoeken is een optie, of sociale media als Facebook en Twitter benutten. Ook heel effectief kan het uitdelen van een flyer zijn. De tekst voor zo’n flyer wordt je kant-en-klaar aangeboden in Buurttuinieren. De aanschaf van dit boek betekent een enorme werk- en denkbesparing. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden, wanneer anderen dat al voor je hebben gedaan?

Omdat je in veel gevallen ook de medewerking van de gemeente nodig hebt, en de overheid zo zijn eigen jargon hanteert, hebben de auteurs in Buurttuinieren een miniwoordenboek ambtenarentaal toegevoegd. Vier pagina’s met de betekenis van termen als binnenstedelijke locatiecollectieve middelenenergieke samenlevingsociale cohesie. Reuze handig wanneer je daadwerkelijk gaat communiceren met de ambtenaren in jouw woonplaats. In de eerste plaats om hen te begrijpen, maar natuurlijk ook om hen te overtuigen. Ik bedoel: een ambtenaar denkt als een ambtenaar en als je in staat bent de juiste termen te gebruiken nemen de kansen dat je de ambtenaar kunt overtuigen alleen maar toe.

Het tweede deel in het boek Buurttuinieren is op een heel andere manier praktisch: de eerste fase is achter de rug, gemeente en buurtbewoners zijn enthousiast en jij gelukkig ook nog en dus: aan de slag! En dat betekent allereerst: welke type buurttuin ga je aanleggen? Een boomspiegeltuin, geveltuinen, een geur- of vlindertuin of een proeftuin? Ik wil ook de natuurspeeltuin niet onbenoemd laten. In veel steden en dorpen neemt de speelruimte voor kinderen enorm af. Kinderen spelen vaak zelden meer op straat en al helemaal niet meer in de natuur. Dan is een natuurspeeltuin in de buurt een gouden idee. Want zeg nu zelf, een generatie die slechts aan het scherm is gekluisterd, dat is toch niet ons ideaal? Dit is zomaar een greep uit al die verschillende typen buurttuinen die je kunt bedenken. Elke tuin levert zo zijn eigen geluksmomenten op en vraagt zijn eigen aanpak. Per type tuin geven de auteurs je tal van praktische aanwijzingen en tips.

Het slothoofdstuk is deel drie waarin de auteurs aanwijzingen geven hoe je meer kunt halen uit de buurttuin. Dat zijn algemene, praktische aanwijzingen die je vaak ook prima kunt toepassen op je eigen tuin. Welk gereedschap schaf je aan? Of, voor het geval er geen geschikte locatie in de buurt is: overweeg om in bakken of kisten te tuinieren. Hoe organiseer je een feestelijke opening van het buurtproject en welke dieren mag je verwachten in een groene(re) wijk? En als meer wilde dieren in de wijk een doel is, hoe kun je die dan ‘lokken’? Ik wijs je in dit verband ook op de mogelijkheid om mengsels van inheemse bloemen te zaaien. Die trekken geheid bijen en vlinders aan. Je helpt er de natuurlijk enorm mee.

Het boek Buurttuinieren van Peter Kouwenhoven en Barbara Peters is een bijzonder inspirerend boek voor wie een groenproject in de buurt wil opzetten. De grappige en mooie foto’s, de geluksmomentjes en de duidelijke tips maken van het boek tot een vrolijk geheel. Voor iedereen geschikt en nogmaals: waarom zelf het wiel uitvinden als anderen dat voor je hebben gedaan?

Buurttuinieren / Peter Kouwenhoven en Barbara Peters / KNNV Uitgeverij / Paperback

de beste plantengidsen